Minun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto, #219)

Minun kansani, minun rakkaani

Toni Morrison
Julkaistu: 1988 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Beloved
Tyylit: kauhu, historia, mainstream, maaginen realismi
Avainsanat: elokuva, kummitukset

Alkuteos ilmestynyt 1987. Suomentanut Kaarina Sonck. Sidottu.

Pulitzer-palkinto 1988.

Yhdysvaltain sisällissodan jälkeisessä Ohiossa Sethe, karannut orja, elää tyttärensä ja anoppinsa ja raskaiden muistojen kanssa. Hän on todistanut miehensä välivaltaisen kuoleman ja uhrannut toisen tyttärensä, koska ei ole halunnut tämän elää orjuudessa.

Torjuttu menneisyys elää vahvasti talon asukkaissa. Kun taloon ilmestyy mies Sethen menneisyydestä, käy orjuuteen ja kärsimyksiin liittyvien muistojen tukahduttaminen mahdottomaksi.

Lopullisesti tilanne muuttuu, kun taloon ilmaantuu merkillinen nuori nainen, joka kutsuu itseään nimellä Rakkain. Hän takertuu taloon ja sen väkeen aivan kuin ne olisivat yhtäkkiä kaikki mitä hänellä on jäljellä. Mutta onko hänelle sijaa elämässä, jonka on jatkuttava?

Pulitzer-palkittu Minun kansani, minun rakkaani käsittelee Yhdysvaltain mustien historiaa ja kulttuuriperintöä monikerroksisesti ja aistivoimaisen runollisesti.

(muokattu 15.04.2016)

Vampyyrin palvelijaTummempaa tuolla puolenFriikkisirkus (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #1)Koneen kummitus (Luurankopuro, #2)Hitchcock esittää

Eija avatar

Kirja kertoo Amerikan sisällissodan aikaisesta orjuudesta ja etenkin laki, missä orjanomistajilla oli oikeus hakea vapaisiin valtioihin paenneet orjat takaisin omistukseensa on tarinan perusta. Kirjailija on saanut kimmokkeen tarinaansa todellisen henkilön, karanneen orjan Margaret Garnerin teosta. Tarinaa kerrotaan kahdessa aikajanassa: nykyhetki sijoittuu vuodesta 1873 eteenpäin, takaumat parikymmentä vuotta aikaisempaan aikaan. Kertomus kuvataan pääosin entisen orjanaisen Sethen ja ... (lisää)

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson