Henkien talo

Henkien talo

Isabel Allende
Julkaistu: 1985 (Otava)
Alkuperäinen nimi: La casa de los espíritus
Käännetty englanniksi: The House of the Spirits
Tyylit: maaginen realismi
Avainsanat: elokuva, kummitukset

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Jyrki Lappi-Seppälä. Sidottu.

Henkien talo on säihkyvä sukukronikka, täynnä loistoa ja väriä, rakkautta ja dramatiikkaa. Sen keskuksessa on Esteban Trueba, suurtilalliseksi kohoava patriarkka ja äksy senaattori, mutta todellisia päähenkilöitä ovat kolmen sukupolven naiset, Clara, Blanca ja Alba. He hallitsevat sokkeloisen talon sopukoita ja yhdistävät kirjavaa sukua – ihmeparantajia, hampuuseja, maatyöläisiä, kansanvillitsijöitä.

Isabel Allende on punonut viime vuosisadan Chilestä ja oman sukunsa vaiheista kudelman, jossa unet, tarut ja todellisuus, historia ja nykyhetki, syntymä ja kuolema yhdistyvät lumoavalla tavalla.

(muokattu 27.12.2016)

Minun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto, #219)Eurooppalaiset unetMenetetyt (Viimeinen illuusio, #1)Harjukaupungin salakäytävätLuoja lasta auttakoon

Eija avatar

Tarinan tunnelma ja tyyli on saman oloinen kuin Sadan vuoden yksinäisyydessä. Koin Henkien talon kevyemmäksi ja helpommin seurattavaksi, mutta molemmissa on realistiseen maailmaan upotettua hienoista maagisuutta sekä juoni on punottu yhden suvun vaiheiden ympärille.

Pääosin tarinaa kerrotaan ulkopuolisesti, mutta välillä suvun päämiehen Esteban Trueban ajatuksin. Estebanin lisäksi keskiössä on suvun kolmen sukupolven naiset. Pidin tarinan ... (lisää)

LordStenhammar, Pisania, Jaragil, kiratia
Uusin jäsen: Satu Rusila