Joonaanmäen valaat

Joonaanmäen valaat

A. W. Yrjänä
Julkaistu: lokakuu 9, 2017 (Johnny Kniga)

Tyylit: fantasia, seikkailu
Avainsanat: kotimainen, mytologia, sadut

Joonaanmäen valaat: Seikkailukertomus. Sidottu.

A. W. Yrjänän Joonaanmäen valaat on runollinen, sadun ja myyttien elementtejä tihkuva, mieltä hivelevän vanhanaikainen seikkailutarina kaikenikäisille.

Mukaan mahtuu puhuvia eläimiä, tieteen historiaa, hyytävä seikkailujuoni, ystävyyttä, juhlia iltanuotioilla, kylmäverisiä roistoja, salaperäisiä koneita ja elämän pienten ihmeitten tutkiskelua.

Keskiössä on erikoiseen tilanteeseen joutuneen ihmisyhteisön muuttuva kumppanuus, sekä pohdinta tarinan ja todellisuuden suhteesta. Keitä me olemme itsellemme?

A. W. Yrjänän maailma on kuin Tove Janssonin ja Jules Vernen yhdessä kokoon keittämä: syvästi inhimillinen ja hivenen outo, jopa pelottava.

Muokannut Thialfi (13.11.2017)

Navi Luna 6 (Navi Luna, #6)Punainen pyramidi (Kanen aikakirjat, #1)Taivas putoaa niskaan (Asterix, #33)Meren pohjalla (Nuorten kirjoja, #38)Kauhujen saari (David & Larissa, #3)

lukuvalo avatar
3.5

Joonaanmäen valaat on juuri sitä mitä luvataan. Eli ihana vanhanajan seikkailukertomus. Vanha aika tuo minulle tässä tapauksessa mieleen Jules Vernen. Väistämättä tulee lapsena luetut Vernet mieleen. Kuvitusta myöten. Mitään uuttahan kirja ei tuo genreen, paitsi juuri ehkä idean siitä, että vanhaan voi palata ja se tuntuu näin hyvin toteutettuna raikkaalta. Kirjassa on jonkinlaista viattomuutta, mikä niinikään tuntui mukavalta. Kovin syvällisiä ei pohdita mutta ajatuksen ... (lue lisää)

FreakyMike
Uusin jäsen: Stiles Lydia