Kajo (Kuura-trilogia #2) - Elina Pitkäkangas 7.38   21

Kansi: Karin Niemi. Sidottu, kansipaperi.

Ihmissusimyyttejä omaleimaisesti käsittelevä Kajo jatkaa synkän romanttista tarinaa, jossa suurimpia petoja eivät ole hukat vaan ihmiset itse. Tapahtumien kärjistyessä turvallinen koulumaailma jää taakse ja urheilukentän valot korvautuvat korpimetsän hämärällä.

18-vuotias Inka Lavaste on onnistunut suojelemaan perhettään, mutta joutunut maksamaan valinnoistaan hirvittävän hinnan. Toukokuun hukkaterrorin tuhoisat tapahtumat varjostavat Kuurankeron pikkukaupunkia, eivätkä uudet täydenkuun yöt yhdessä kokemattoman teinihukan kanssa suju kivuttomasti. Pahinta kaikessa on epätietoisuus parhaan ystävän, Aaron Matsonin, kohtalosta. Voiko poika olla yhä hengissä? Kun lykantropian torjumiseen erikoistunut Jahti kiristää turvallisuussäännöksiään, ei Inka kykene enää pakenemaan tekojensa seurauksia. Alkaa taistelu ylivoimaa, petoksia ja täydenkuun kutsua vastaan. Kuinka voi valita puolensa sodassa, jossa osapuolet ovat toinen toistaan pahempia?

Kajo on mukaansatempaavan, tummasävyisen Kuura-trilogian toinen osa.

Helsinkiläinen Elina Pitkäkangas (s. 1990, Hollola) on koulutukseltaan yleisen kirjallisuustieteen kandidaatti. Hänen esikoisromaaninsa Kuura (2016) sai ilmestyttyään erinomaisen, keskustelua herättäneen vastaanoton, ja sen yllätyksellistä jatko-osaa on kutsuttu yhdeksi kevään 2017 odotetuimmista nuortenromaaneista.

Kirja julkaistu huhtikuu 13, 2017 (Myllylahti)

Tietoja muokattu lokakuu 31, 2018

Omassa kirjahyllyssäni

Kuura-trilogia -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Kuura (Kuura-trilogia #1) 6.68   49

ainojuulia
Arvosanat 7
Kirja-arviot 2
5 / 10

Kajo oli hyvä, mutta jotkin kohdat siinä olivat hieman tylsiä. Kirjasta hyvän teki sen erilaisuus, ja kirjan päähenkilö tytön itserakkaita ja sosiopaattisia piirteitä ei ollut läheskään niin paljon, kuin ensimmäisessä osassa. Kajon viimeiset luvut jäivät minulta lukematta, koska löysin parempaa luettavaa, mutta aion lukea Kajon myöhemmin loppuun. Voin suositella kirjaa niille, jotka pitävät nuorten reaalifantasia kirjoista.

_kirjakeiju_
_kirjakeiju_
Arvosanat 368
Kirja-arviot 301
6 / 10

Kirjan juoni on paremmin rakennettu, kuin trilogian ensimmäisen osan tarina. Tämä kirja on myös hiukkasen raaempi ja poliittisempi. Kaiken kaikkiaan pidin tästä kirjasta ensimmäistä osaa enemmän, pääosin siksi koska päähenkilötytön sosiopaattisia piirteitä ei esiintynyt kirjassa onneksi paljonkaan (toisin kuin ensimmäisessä osassa).

Link
Link