Kaarnan kätkössä (Väkiveriset, #1)

Kaarnan kätkössä

Sini Helminen
Julkaistu: maaliskuu 17, 2017 (Myllylahti)
Tyylit: fantasia, romantiikka, jännitys, nuoret
Avainsanat: kotimainen, suomalainen kansanperinne

Kansi: Karin Niemi. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkintoehdokas 2018.

Suomalaista mytologiaa, jännitystä ja romantiikkaa yhdistelevä Väkiveriset-sarja punoutuu neljän teeman ympärille: metsän, vuoren, veden ja maan. Kirjavinkkarina ja nuorten kirjastonhoitajana toimivan kirjoittajan vahva tietämys kohderyhmänsä lukutottumuksista ja -toiveista yhdistettynä huikeaan tarinankerrontaan tekee tästä sarjan avauksesta upean lukuelämyksen.

Bling. Yksi känninen kännykkäkuva ja Pinjan elämä on pilalla. Poikaystävä ja kympin koenumerot ovat historiaa, ja nipottava äiti pakottaa hänet kesätöihin. Puistohommissa Pinja kohtaa erikoisen Virven, pihkantuoksuisen punapään, jota kohtaan hän tuntee selittämätöntä vetoa. Pinjan on kuitenkin vaikea päästää ketään lähelleen, sillä hän kantaa selässään varjeltua salaisuutta, jonka juurista hänen on pakko saada tietää enemmän.

Pinjaa kiusaavat hallusinaatiot Tuulia-nimisestä tytöstä, joka inttää hänen suonissaan virtaavan metsänväen verta. Sitten kuvioihin ilmestyy vielä komea nahkatakkipoika, joka häikäisee Pinjan niin, ettei hän huomaa tämän silmien punaista vivahdetta, ennen kuin on liian myöhäistä.

Sä haiset metsäläiseltä, siltä kun sulla olis pihkaa suonissa.

Kaarnan kätkössä aloittaa neliosaisen reaalifantasiasarjan Väkiveriset, jossa kotimainen mytologia tunkeutuu elävänä ja kihelmöivänä nuorten arkeen. Jännitys ja romantiikka punoutuvat huumorin säikeisiin. Sarja on suunnattu yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille.

muokattu 25.10.2018

Veden vallassa (Väkiveriset, #3)Korpinportti (Viisi vartijaa, #1)Kylmä tähti (Viisi vartijaa, #2)Pimeän käskyläiset (Viisi vartijaa, #3)Sinisen peilin antikvariaatti (David & Larissa, #1)

rudi92 avatar
Kirjoittanut

Kaarnan kätkössä on mahtava kirja, vaikka kirjailija onkin suomalainen. Juoni on kiva ja samoin toteutus. Pinja on ihan hyvä päähahmo ja Virve todella kiva. Heidän suhteensa on tosi hyvin kirjoitettu. Juonenkäänteet ovat onnistuneita ja kirja toimii loistavasti. Todella onnistunut kirjasarjan avaus.

_kirjakeiju_ avatar
Kirjoittanut
3.5

Luin kirjan muutama kuukausi sen jälkeen, kun olin muuttanut Lahteen. Yllätyin suuresti, kun kirjan päähenkilö saapui samoille seuduille ja kirja sijoittuikin näihin maisemiin suurelta osin. Se lisäsi heti kirjan kiinnostavuutta. Lisäksi juoni oli yllätyksellinen ja pidin siitä, miten kirjailija on saanut suomalaisen mytologian liitettyä vaivattoman ja jopa uskottavan oloisesti nykypäivään sijoittuvaan kerrontaansa. Kaiken kaikkiaan tykkäsin paljon tästä kirjasta!

Uusin jäsen: TwixBoy853 493