Suuri fuuga

Matias Riikonen
Julkaistu: tammikuu 26, 2017 (Aula & Co)
Tyylit: scifidystopia
Avainsanat: ekokatastrofit, kotimainen

Kansi: Tuomo Parikka. Sidottu.

TRANSHUMANISTISTA MUTAPAINIA!
SUOMENKIELEN JOUKKOHAUTA!

Matias Riikonen rakentaa nerokkaassa romaanissa sateisesta ja rappeutuneesta Ruovedestä tulevaisuuden odotushuoneen. Eletään aikaa ennen loppua, maailma on yhä melkein tuttu, mutta pelko sen hajoamisesta saa mielet säröille. Neljä onnetonta hahmoa vie vuorollaan kerrontaa eteenpäin.

Teinityttö pakenee mielipuolisia sijaisvanhempiaan selkouniin, omaa hajuaan kammoava poika telttailee kylmenevässä syksyssä, domina kiusaa uhriaan ja karhu odottaa tekoälyä. Taustalla ekokatastrofi ja teknologinen vallankumous kisaavat luomakunnan kohtalosta yksilöiden seuratessa voimattomina sivusta.

Suuri fuuga lainaa muotonsa Ludwig van Beethovenin Große Fugesta ja venyttää esikuvansa tavoin ajattelunsa äärimmilleen. Romaani kysyy, keitä me olemme nyt, kun suomalainen muinaisuus on vaipumassa unohduksiin ja tulevaisuus vaikuttaa ehdottoman vieraalta. Suuri fuuga on yhtä aikaa herkkä ja häiritsevä iltasoitto menetetylle maailmalle, sen sanoille, jumalille ja ihmisille.

Samaan aikaan Suuren fuugan kanssa julkaistaan proosavihko Kiertorata.

muokattu 20.03.2017

Labyrintti (Maze Runner, #1)Yhä sininen taivas (Paljaan taivaan alla, #3)Uusi maa (MaddAddam-trilogia, #3)Paljaan taivaan alla (Paljaan taivaan alla, #1)Poltettu maa (Maze Runner, #2)
Uusin jäsen: fiona