Matkakirjeitä Maasta

Julkaistu: 1963 (Weilin+Göös)
Alkuperäinen nimi: Letters from the Earth
Tyylit: fantasia, novellikokoelma
Avainsanat: satiiri

Valikoima Bernard DeVoton toimittamasta vuonna 1962 ilmestyneestä kokoelmasta. Suomentanut Kristiina Kivivuori. Sidottu, kansipaperi.

Matkakirjeitä maasta sisältää Mark Twainin herkullisimmat ja pirullisimmat kirjoitukset, joita kirjailija ei eläessään rohjennut julkaista. Twain pilkkaa säälimättä ihmisen tekopyhyyttä - pilke silmäkulmassa tosin, mutta terävästi maaliin osuen.

Huima mielikuvituksen leikki alkaa, kun Jumala luo kokeilumielessä pienen pallon, jolle hän antaa nimeksi Maa. Kun arkkienkeli Saatana arvostelee liian kärkevästi herransa luomuksia, hänet karkotetaan yhden taivaallisen päivän ajaksi katsomaan, miten koe edistyy.

”Tämä on outo paikka, eriskummallinen ja mielenkiintoinen”, kirjoittaa Saatana kollegoilleen Pyhälle Mikaelille ja Pyhälle Gabrielille. ”Ihmiset ovat kaikki mielipuolia, muut eläimet ovat kaikki mielipuolia, maa on mielipuoli, itse luonto on mielipuoli. Ihminen on merkillinen kuriositeetti.”

muokattu 01.11.2015

Variksen VelhoEläinten rauhanliikeTallinnasta pois – Groteskia virolaista proosaaBileamin varjoTuomiopäivän komedia
Uusin jäsen: Anni Korhonen