Matkakirjeitä Maasta

Alkuperäinen nimi: Letters from the Earth
Käännetty englanniksi: A Connecticut Yankee in King Arthur's Court

Tyylit: fantasia, novellikokoelma
Avainsanat: satiiri

Valikoima Bernard DeVoton toimittamasta vuonna 1962 ilmestyneestä kokoelmasta. Suomentanut Kristiina Kivivuori. Sidottu, kansipaperi.

Matkakirjeitä maasta sisältää Mark Twainin herkullisimmat ja pirullisimmat kirjoitukset, joita kirjailija ei eläessään rohjennut julkaista. Twain pilkkaa säälimättä ihmisen tekopyhyyttä - pilke silmäkulmassa tosin, mutta terävästi maaliin osuen.

Huima mielikuvituksen leikki alkaa, kun Jumala luo kokeilumielessä pienen pallon, jolle hän antaa nimeksi Maa. Kun arkkienkeli Saatana arvostelee liian kärkevästi herransa luomuksia, hänet karkotetaan yhden taivaallisen päivän ajaksi katsomaan, miten koe edistyy.

”Tämä on outo paikka, eriskummallinen ja mielenkiintoinen”, kirjoittaa Saatana kollegoilleen Pyhälle Mikaelille ja Pyhälle Gabrielille. ”Ihmiset ovat kaikki mielipuolia, muut eläimet ovat kaikki mielipuolia, maa on mielipuoli, itse luonto on mielipuoli. Ihminen on merkillinen kuriositeetti.”

Muokannut Thialfi (01.11.2015)

Jumalten tuhoBileamin varjoTuomiopäivän komediaEläinten vallankumousEläinten rauhanliike
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani
Uusin jäsen: Aleksi