Muistojenlukija (Väki, #1)

Muistojenlukija

Elina Rouhiainen
Julkaistu: elokuu 2, 2017 (Tammi)
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret
Avainsanat: kotimainen, kuvastaja-palkinto

Kannen ja ulkoasun suunnittelu: Laura Lyytinen. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkinto 2018.

KUKA TAHANSA, JOKA OLI KIINNOSTUNUT LINNUISTA, EI VOINUT OLLA IHMETTELEMÄTTÄ NIIDEN MUUTTOKÄYTTÄYTYMISTÄ.
MISTÄ NE TIESIVÄT, MINNE MENNÄ?
MIKÄ KERTOI NIILLE, ETTÄ NE OLIVAT PERILLÄ?

16-vuotiaalla Kiurulla on salaisuus: hän pystyy napsimaan toisten ihmisten muistoja kuin lintuja haaviin. Kun hän sattumalta törmää samankaltaisia kykyjä omaaviin romaniveljeksiin ja intialaistaustaiseen genderqueeriin, Kiurulle avautuu aivan uusi todellisuus. Pian vallatussa talossa hengailevaan porukkaan liittyy myös Kiurun lapsuudenystävä Samuel, johon Kiuru on ollut jo pitkään ihastunut. Mitä paremmin Kiuru oppii tuntemaan uudet ystävänsä, sitä ristiriitaisemmaksi hänen suhtautumisensa käy. Mutta kun railo syntyy, se syntyykin yllättävään kohtaan. Vähitellen Väen salaisuudet alkavat paljastua, ja pian Kiuru tajuaa joutuvansa pakenemaan henkensä edestä.

Muistojenlukija avaa ympäri Eurooppaa liikkuvan Väki-trilogian, jonka ensimmäinen osa sijoittuu Itä-Helsinkiin ja avaa näkymän Suomessa oleskelevien paperittomien siirtolaisten elämään. Neliosaisella Susiraja-sarjallaan debytoinut Rouhiainen vakuuttaa uudella tarinamaailmallaan, joka nivoo yhteen realismia, urbaania fantasiaa ja nykyeurooppalaista kiertolaisuutta.

Muokannut Thialfi (26.10.2018)

Käärmeenlumooja (Faunoidit, #1)Harakanloukku (Faunoidit, #3)Epäilys (Houkutus, #3)Piiri (Engelsfors-trilogia, #1)Avain (Engelsfors-trilogia, #3)

Rasvapurkki avatar
4.5

Elina Rouhiaisen kirjoista tämä oli ensimmäinen lukemani ja aion lukea seuraavatkin Väen osat - pitkä aika seuraavan ilmestymiseenhän kun ei ole.

Kirja oli mielenkiintoinen ja piti otteessaan koko tarinan ajan. Vaikka en yleensä kotimaista kirjallisuutta tuppaa lukemaan, tämä ylitti odotukseni. Kirja oli kantaa ottava ja rajoja rikkova: täydellinen minunlaisilleni lukijoille.

Jäin kuitenkin kaipaamaan enemmän kuvailua, mutta muuta valitettavaa ei ole.

Suosittelen ehdottomasti lukemaan kirjan!

vwitikai avatar

Elina Rouhiaisen Susiraja-sarja on yksi suosikeistani, joten odotin tältä kirjalta paljon eikä se tuottanut missään määrin pettymystä. Erittäin hyvä ja koukuttava. Olen hidas lukija, mutta tämän ahmin muutamalla lukukerralla. Syksyllä ilmestyvä jatko-osa on jo varattu kirjastosta.