Univeljet

Univeljet

Sonja Kinnunen
Julkaistu: lokakuu 28, 2017 (Reuna)

Avainsanat: kotimainen

Kansi: Emilia Hämäläinen. Nidottu.

"Minä nukun, mutta tuntematon poika seisoo keskellä untani."

Lumivyöry tappoi kymmeniä ihmisiä. Kaksi poikaa selvisi onnettomuudesta hengissä, mutta vain yhden tiedetään selvinneen. Päivisin nämä 17-vuotiaat pojat, Alex ja Eli, elävät omaa elämäänsä pystymättä tapaamaan toisiaan, mutta heidän yönsä ovat muuttuneet päälaelleen. Uni ei olekaan enää yksityinen lepohetki vaan toinen ulottuvuus, jossa on vakituinen vierailija.

Alexilla on paljon hyviä kavereita ja hän seurustelee koulun halutuimman tytön kanssa. Normaali arki kuitenkin kärsii, kun ajatukset lipsuvat todentuntuiseksi muuttuneissa unissa esiintyvään poikaan, joka ei suostu puhumaan. Elin surullisen katseen taakse kätkeytyy toinen todellisuus. Pojat jakavat maailman, joka muuttaa heidän elämänsä lopullisesti.

Unien oudot maisemat ja hurjat retket tempaisevat lukijan mukaansa vastustamattomasti. Univeljet kertoo paitsi ystävyydestä, uudesta rakkaudesta, mielenterveysongelmista, kiusaamisesta ja tulehtuneista perhesuhteista, myös itsetunnon tärkeydestä.

Sonja Kinnunen singahti suomalaisen fantasiakirjallisuuden tähtitaivaalle kirjoilla Jääsielu (2013) ja Tulisielu (2014). Uuden kirjan myötä hän siirtyy keskiajan fantasiasta rinnakkaisulottuvuuksien pyörteisiin.

Muokannut Jussi (28.10.2017)

Stravaganza: Miekkojen kaupunki (Stravaganza, #6)Hiljaisuus (Langennut enkeli, #3)Lumen tytär (Kuikansulka-trilogia, #3)Varjojen kaupungit I–IIIPuoliksi poissa (Half Bad -trilogia, #3)
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani
Uusin jäsen: Aleksi