Syyskuun jumalat

@ Saara Henriksson
Syyskuun jumalat - Saara Henriksson 6.12   8

Kansi: Ninni Kairisalo. Nidottu.

Kuvastaja-palkintoehdokas 2018.

Historian roskakorissa vain patsailla on päät harteillaan.

Amerikkalainen Paul Herzog muuttaa Budapestiin yliopiston opettajapestin vuoksi. Pikkuhiljaa Paulille valkenee, että kaupungissa on jotain hämärää: kadun nimet vaihtuvat yön aikana, kotitalon kerroksien määrä vaihtelee päivästä toiseen. Tuttu raitiovaunureitti päättyy seinään.

Paul tutustuu yläkerran naapuriin, kansannousun kokeneeseen Ishmael Gáboriin, joka vie Paulin kaupungin ulkopuolelle Tonavan saarelle kokoontuvan Syyskuun jumalat -nimisen ryhmän iltamiin. Syyskuun jumalien kautta Paul tutustuu kaupunkiin, jossa unohdetut historiat jäävät elämään uusien rinnalla. Kun Paulille tuttu todellisuus murenee, jää jäljelle kysymys, kuinka toimia oikein.

Syyskuun jumalat on romaani sivustakatsojista, taustallaan suuntansa kadottanut nyky-Unkari. Romaani pohtii muistin ja identiteetin kysymyksiä maailmassa, jossa historia kirjoitetaan joka päivä uudelleen.

”Entäpä, jos koko historia luotaisiin uudelleen säännöllisin väliajoin? Yhtenä ja samana päivänä kaupunki, puut, penkit ja taulut, ihmiset, kaikki alkaisi alusta.”

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu elokuu 2017 (Into)
Tietoja muokattu syyskuu 22, 2018

Kirja-arviot 28
Viestit 45
syyskuu 13, 2019
9 / 10

Henrikssonin kirjoittajanlaadulle on ominaista kaunis, runollinen kieli ja eleetön, hillitty kerronta. Syyskuun jumalat on taideproosaa, joka ansaitsisi paljon enemmän huomiota kuin se on saanut.

Kirja toimii monella tasolla. Se kuljettaa lukijan Budapestiin ja sekä Unkarin nykyhetkeen että historiaan, mutta tulkitsee myös ihmisen kaipuuta menneisyyteen, johon pääsee enää vain meille jääneiden muistomerkkien ja kuvausten kautta.

Suosittelen kirjaa älyllisestä pohdiskelusta kiinnostuneille ja hyvää tyyliä arvostaville lukijoille. Ja vaikka Henriksson avaa merkityksiä mukaan liittämillään selostuksilla henkilöhahmojensa taustoista, yleistiedot länsimaisesta kulttuuristakaan eivät olisi pahitteeksi.

Orduuka
Orduuka