Kujanjuoksu (Galaxy Scifi #4) - Roger Zelazny6.58

Alkuteos ilmestynyt 1969. Suomentanut Leena Peltonen. Päällys: Kari Leppänen. Nidottu.

Romaanin pohjana oleva pienoisromaani ”Damnation Alley” oli ehdolla Hugo-palkintoon 1968.

Hell Tanner on viimeinen Helvetin Enkeli. Hän saa tehtäväkseen kuljettaa lääketarpeita halki ydinsodan saastuttaman Amerikan mantereen Kaliforniasta Bostoniin. Hell Tanner on poikkeusyksilö järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelta ja yksi niitä harvoja, joiden uskotaan selviytyvän vaarallisesta matkasta hengissä.

Kujanjuoksu on pohjimmiltaan yksinkertainen tarina mutta perusjuonta tärkeämpää on sankarin suhde taustaansa ja yhteisöönsä, kyynisen yksinäisen sankarin psykologia, teema joka toistuu kautta Roger Zelaznyn tuotannon. Vuonna 1969 julkaistu Kujanjuoksu on epäilemättä tekijänsä suoraviivaisin teos mutta se toimii loistavasti sekä vetävän seikkailun että psykologisen ihmiskuvauksen tasoilla. Hell Tannerin matkassa ei lukijalle jää aikaa ikävystymiseen.

Julkaistu: 1990
Arvosanalla: 6.58/10
Arvosanoja: 34
Muokattu: maaliskuu 29, 2015

Galaxy Scifi -kirjasarja

Sarjan numerointi menee kaksi kertaa väärin numeroiden 16 ja 18 kohdilla. Kyseisiä numeroita on molempia kaksi kappaletta eli sarjassa on ilmestynyt kaksi kirjaa enemmän kuin numerointi osoittaa.

15. osa: Michael Moorcock: Viimeisten aikojen valtiaat.

16. osa: Michael Moorcock: Viimeisten aikojen valtiaat II: Outo kiihko.

16. osa: Michael Moorcock: Viimeisten aikojen valtiaat III: Laulun loppu.

Sarja loppui kun Book Studio myytiin Gummerukselle, vaikka oli puhetta että se jatkuisi.

Alasarja Viimeisten aikojen valtiaat

Galaksin kansalainen (Galaxy Scifi #22)6.80

Kirja-arvioita

9/10 |
elokuu 21, 2013
Minulla on taipumusta tykästyä kahdenlaisiin kirjoihin: todella sekaviin ja todella yksinkertaisiin. Kujanjuoksu ei ole sekava. Pelkistetyimmillään se on tiivistahtinen tarina henkipatosta suorantoiminnanmiehestä Hell Tannerista, joka lähtee ...
8/10 |
marraskuu 20, 2009
Jotkut pitävät Kujanjuoksua yhtenä kirjailijan parhaista ja tärkeimmistä romaaneista, mutta olen itse eri mieltä. Minulle se on Eye of Catin rinnalla heikoin Zelaznylta lukemani. Kuten suomennoksen takakannessa sanotaan, on kirjan juoni ...