Kujanjuoksu (Galaxy Scifi, #4)

Kujanjuoksu

Roger Zelazny
Julkaistu: 1990 (Book Studio)
Alkuperäinen nimi: Damnation Alley
Tyylit: scifi
Avainsanat: elokuva, ydinsota

Alkuteos ilmestynyt 1969. Suomentanut Leena Peltonen. Päällys: Kari Leppänen. Nidottu.

Romaanin pohjana oleva pienoisromaani ”Damnation Alley” oli ehdolla Hugo-palkintoon 1968.

Hell Tanner on viimeinen Helvetin Enkeli. Hän saa tehtäväkseen kuljettaa lääketarpeita halki ydinsodan saastuttaman Amerikan mantereen Kaliforniasta Bostoniin. Hell Tanner on poikkeusyksilö järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelta ja yksi niitä harvoja, joiden uskotaan selviytyvän vaarallisesta matkasta hengissä.

Kujanjuoksu on pohjimmiltaan yksinkertainen tarina mutta perusjuonta tärkeämpää on sankarin suhde taustaansa ja yhteisöönsä, kyynisen yksinäisen sankarin psykologia, teema joka toistuu kautta Roger Zelaznyn tuotannon. Vuonna 1969 julkaistu Kujanjuoksu on epäilemättä tekijänsä suoraviivaisin teos mutta se toimii loistavasti sekä vetävän seikkailun että psykologisen ihmiskuvauksen tasoilla. Hell Tannerin matkassa ei lukijalle jää aikaa ikävystymiseen.

(muokattu 29.03.2015)

Terästuulen yllä (Poseidonin lapset, #2)Tähtisade (Tähtitrilogia, #2)SingulariteettitaivasHalki ikiyön (Paljaan taivaan alla, #2)Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli, #3)

Jussi avatar
Jotkut pitävät Kujanjuoksua yhtenä kirjailijan parhaista ja tärkeimmistä romaaneista, mutta olen itse eri mieltä. Minulle se on Eye of Catin rinnalla heikoin Zelaznylta lukemani. Kuten suomennoksen takakannessa sanotaan, on kirjan juoni erittäin suoraviivainen. Päähenkilökin poikkeaa normaalista mallista olemalla "roistomaisempi". Mutta Kujanjuoksu on silti viihdyttävää ja jännittävää luettavaa, ja Hell Tanner toimii hyvin keskushahmona. Sujuvaa kirjaa ei ole pilattu liialla ... (lisää)
Hiistu avatar
4.5
Minulla on taipumusta tykästyä kahdenlaisiin kirjoihin: todella sekaviin ja todella yksinkertaisiin. Kujanjuoksu ei ole sekava. Pelkistetyimmillään se on tiivistahtinen tarina henkipatosta suorantoiminnanmiehestä Hell Tannerista, joka lähtee armahduspaperit taskussaan suorittamaan mahdotonta tehtävää eli matkaa ydinsodan kärventämän Pohjois-Amerikan rannikolta toiselle. Hornankujaksi kutsuttu reitti maanosan halki on ihmiselämälle kertaheitolla vieraaksi muuttunutta ... (lisää)
Uusin jäsen: Anton Niinikoski