Uljas uusi maailma (Keltainen kirjasto, #40)

Uljas uusi maailma

Aldous Huxley
Julkaistu: 1962 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Brave New World
Tyylit: scifidystopia

Alkuteos ilmestynyt 1932. Suomentanut I. H. Orras. Shakespeare-lainaukset Paavo Cajanderin ja Yrjö Jylhän mukaan.

1. painos: Tammi, 1944. – 2. painos: Tammi, 1962. Keltainen kirjasto 40. Sidottu, kansipaperi. – 12. painos 2012.

Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

Englantilaisen yhteiskuntakriitikon alkuaan vuonna 1932 ilmestynyt, lähes pelottavasti toteutunut tulevaisuusprojektio, tieteisromaani maailmasta, jossa konekulttuuri on kehittynyt niin pitkälle, että ihmisen elämä syntymästä kuolemaan on tieteen keinoin ennalta kartoitettu ja jossa yksilöllisyyttä ei suvaita. Inhimillisiä tuntemuksia säädellään kiihottimilla tai vastamyrkyillä, kansalaiset ovat tiukasti luokiteltuja ja valvottuja. Uljaiden uusien ihmisten keskuuteen ilmaantuu kuitenkin lähes luonnollisella tavalla syntynyt ”Villi”, joka herättää heissä outoja ajatuksia ja kaipuita.

(muokattu 24.08.2016)

Suuri fuugaKuvun allaNeljäSalatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Teemestarin kirja

Vumpalouska avatar
Aldous Huxleyn "Uljas Uusi Maailma" on toinen klassisen tieteiskirjallisuuden pakko-lukea-poliittisista-yhteiskuntaspekulaatioista. Toinen on tietenkin George Orwellin "Vuonna 1984", ja kirjoja lukiessaan on syytä huomata, että ne ovat kiinnostavalla tavalla toistensa vastakohdat. Siinä missä Orwellin kirja sijoittuu lohduttomaan, painajaismaiseen yhteiskuntaan jonka asukkaille kuolema on ainoa pakokeino, Huxleyn luoma maailma on jollakin sairaalla tasolla utopistinen: ihmiset, kuuluivatpa ... (lisää)
celeblith avatar
3.5
Luin kirjan joskus lukioaikana kun arvottiin kirjaesittelyä varten jokaiselle kirja. Ja mikä arpaonni! Kirjahan oli todella hyvä. Alkuun meni hetki tajuta kirjan maailma ja termejä, kirja oli hyvin erilainen kuin mitä olin aiemmin lukenut. Ehkä juuri siksi pidin siitä.
Dyn avatar
Klassikko, joka kuuluu jokaisen scififanin yleissivistykseen. Iästään huolimatta kirja on kestänyt aikaa ja toimii hyvin myös nykylukijalle.
Dynierax
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen