Maailmansilmä (Ajan Pyörä, #2)

Maailmansilmä

Robert Jordan
Julkaistu: 1997 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: The Eye of the World
Tyylit: fantasiakorkea fantasia

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomennos sisältää alkuteoksen luvut 24–53. Kartat: John M. Ford ja Thomas Canty. Suomentanut Marja Sinkkonen. Kannen kuva: Darrell K. Sweet.

1. painos: Karisto, 1997. Sidottu. (Kannessa teoksen nimi kultakirjaimin.)
2. painos: Karisto, 2002. Nidottu.

Hugo-palkintoehdokas 2014 (koko sarja).

MAAILMANSILMÄ jatkaa fantasiasarjaa, jonka ensimmäinen osa oli VAAROJEN TAIVAL. Kirjat aloittavat moniosaisen tarun Ajan Pyörästä, joka on viime vuosien luetuimpia fantasiasarjoja maailmalla. Sen suomentamista on toivottu jo pitkään.

Kaukana Kaksvirrassa asuva Rand al'Thor on tavallinen maalaispoika, jonka rauhaisa elämä järkkyy miehuuden kynnyksellä. Tuntemattomat viholliset tunkeutuvat hänen kotikyläänsä ja etsivät saaliikseen kolmea nuorukaista: he ovat Rand ja hänen parhaat ystävänsä, sepänkisälli Perrin ja alati kujeileva Mat.

Nuorukaiset lähtevät pakomatkalle kaukaiseen itään, Tar Valonin kaupunkiin, mistä pitäisi löytyä heille turvapaikka. Tie sinne on kuitenkin suljettu, ja trollokkien armeijat ajavat heitä takaa... Ratkaisevaksi heidän kohtalolleen muodostuu Maailmansilmä ja sen mahtavat salaisuudet.

MAAILMANSILMÄ on 2. osa Ajan Pyörää, joka on kansainvälinen huippusarja fantasian ystäville.

(muokattu 26.04.2016)

AnachéPerillinen (Perillinen, #4)Ajan sankari (Usvasyntyinen, #3)Halveksunnan aika (The Witcher – Noituri, #4)Mifongin kadottama (Mifonki-sarja, #5)

Weskel avatar
Olen muuten samaa mieltä tintin kanssa, mutta huomauttaisin noiden huonojen puolien johtuvan osin siitä, että suomennettaessa englanninkielinen alkuteos on jaettu kahteen osaan. Jordan ei siis kirjoittaessaan olettanut lukijan muistavan kaikenlaisia nimiä. Suosittelenkin lukemaan aina alkuteoksen yhteen pötköön, silloin saa parhaimman lukukokemuksen. Lopputaistelu oli vähän töksähtävä, mutta sille löytyy selitys sarjan edetessä. Tätä kirjoittaessani olen lukenut 15. (suomenkieliseen) osaan asti, ja voin rehellisesti sanoa olevani aivan koukussa. Eroa Sormusten Herraankin on tullut enemmän.
tintti89 avatar
En suosittele lukemaan kirjaa, jos olet lukenut sarjan edellisen osan kauan sitten. Lukijan oletetaan muistavan hyvin monia paikkoja ja nimiä ensimmäisen osan perusteella. Se on myös osaltaan kopio Sormusten Herrasta, aivan kuin ensimmäinen osakin. Kirja on tosin mukaansatempaava, eikä se ole kovin helposti ennalta-arvattava. Siinä syvennettin enemmän henkilöiden välisiä suhteita, ja yksi uusi, mielenkiintoinen henkilö on päässyt mukaan tähän kirjaan. Itseäni jäi eniten ... (lisää)
Kuurosokea Pianisti avatar
Maailmansilmässä seikkailun luonne muuttuu jännittävästä ahdistavaksi. Päähenkilöt ovat joutuneet eroon toisistaan, eikä kestä kauaakaan, kun kaikki alkaa mennä pieleen. Koko kirjan (lasken tähän mukaan Vaarojen taipaleen) parasta antia on matka Caemlyniin pimeänkulkijoiden jahdattavana. Vainoharhaisuus ja pelko välittyvät täydellisesti. Loppua kohti tahti kiihtyy, ja rauhallisesti rakennetut tunnelmat vaihtuvat mahtavaan ja maagiseen kuvailuun Maailmansilmän luona. Sen ... (lisää)
Wanda
Uusin jäsen: Jutta