Maailmansilmä (Ajan Pyörä #2) - Robert Jordan7.48

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomennos sisältää alkuteoksen luvut 24–53. Kartat: John M. Ford ja Thomas Canty. Suomentanut Marja Sinkkonen. Kannen kuva: Darrell K. Sweet.

1. painos: Karisto, 1997. Sidottu. (Kannessa teoksen nimi kultakirjaimin.)
2. painos: Karisto, 2002. Nidottu.

Hugo-palkintoehdokas 2014 (koko sarja).

MAAILMANSILMÄ jatkaa fantasiasarjaa, jonka ensimmäinen osa oli VAAROJEN TAIVAL. Kirjat aloittavat moniosaisen tarun Ajan Pyörästä, joka on viime vuosien luetuimpia fantasiasarjoja maailmalla. Sen suomentamista on toivottu jo pitkään.

Kaukana Kaksvirrassa asuva Rand al'Thor on tavallinen maalaispoika, jonka rauhaisa elämä järkkyy miehuuden kynnyksellä. Tuntemattomat viholliset tunkeutuvat hänen kotikyläänsä ja etsivät saaliikseen kolmea nuorukaista: he ovat Rand ja hänen parhaat ystävänsä, sepänkisälli Perrin ja alati kujeileva Mat.

Nuorukaiset lähtevät pakomatkalle kaukaiseen itään, Tar Valonin kaupunkiin, mistä pitäisi löytyä heille turvapaikka. Tie sinne on kuitenkin suljettu, ja trollokkien armeijat ajavat heitä takaa... Ratkaisevaksi heidän kohtalolleen muodostuu Maailmansilmä ja sen mahtavat salaisuudet.

MAAILMANSILMÄ on 2. osa Ajan Pyörää, joka on kansainvälinen huippusarja fantasian ystäville.

Julkaistu: 1997
Arvosanalla: 7.48/10
Arvosanoja: 313
Muokattu: syyskuu 09, 2021

Ajan Pyörä -kirjasarja

Sarjan suomentaminen jäi kesken.

"Mahtava seikkailufantasia ikiaikaisista sankareista, joista yhdelle on suotu voima voittaa itse Pimeän valtias."

Uusi kevät7.52
Käsipuoli (Ajan Pyörä #25)7.82

Kirja-arvioita

10/10 |
huhtikuu 30, 2015
Maailmansilmässä seikkailun luonne muuttuu jännittävästä ahdistavaksi. Päähenkilöt ovat joutuneet eroon toisistaan, eikä kestä kauaakaan, kun kaikki alkaa mennä pieleen. Koko kirjan (lasken tähän mukaan Vaarojen taipaleen) parasta antia ...
8/10 |
joulukuu 18, 2008
Olen muuten samaa mieltä tintin kanssa, mutta huomauttaisin noiden huonojen puolien johtuvan osin siitä, että suomennettaessa englanninkielinen alkuteos on jaettu kahteen osaan. Jordan ei siis kirjoittaessaan olettanut lukijan muistavan ...
6/10 |
syyskuu 04, 2007
En suosittele lukemaan kirjaa, jos olet lukenut sarjan edellisen osan kauan sitten. Lukijan oletetaan muistavan hyvin monia paikkoja ja nimiä ensimmäisen osan perusteella. Se on myös osaltaan kopio Sormusten Herrasta, aivan kuin ensimmäinen ...