Cujo

Cujo

Stephen King
Julkaistu: 1987 (Book Studio)
Alkuperäinen nimi: Cujo
Tyylit: kauhu
Avainsanat: british fantasy -palkinto, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1981.

1. laitos: Harlequin Enterprises Ltd, 1987. Teksti on lyhennetty neljänneksellä poistamalla siitä sivulauseet. Suomentanut Virpi Kosonen. Nidottu.
2. laitos: Book Studio, 1992. Lyhentämätön laitos. Suomentanut Reijo Kalvas. Kansi: Susanna Koivuneva. Sidottu ja nidottu versio. Uusi painos 1999, nidottu.

British Fantasy -palkinto (The August Derleth Award) 1982.

VIIMEINEN PETO ON VAPAANA – JA SE VAANII JUURI SINUA!

Suuri, kiltti koira ajaa jäniksen salaiseen maanalaiseen luolaan – ja herättää nukkuvan paholaisen, joka on itse kuolemaakin pahempi. Kauhistunut neljävuotias poika näkee makuuhuoneensa komeron oven avautuvan ihmiskäden sitä koskematta ja kirkuu nähdessään paholaismaisten punaisten silmien kiiluvan pimeydessä. Pienen Castle Rockin kaupungin valtaa hirveä paha voima, joka tuhoaa niin ruumiin kuin mielenkin...

"Iskee suoraan kaulasuoneen... Kingin kaikkein karmein jännistystarina!" – The New York Times

"Jos et vielä ole kauhukirjallisuuden ystävä, muutut siksi luettuasi Cujon... Se on kauhukirjallisuuden taideteos." – Atlanta Journal

(muokattu 27.02.2016)

Ajattomat aaveetVaaniva pelko ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #3)Ruumiittomat: Suomalaisia aavenovellejaTummempaa tuolla puolenTaistelu aamunkoitteessa (Darren Shanin tarina, #9)

Cliffer666 avatar
Paikoitellen varsin ahdistavaa luettavaa näin koiranomistajan ja muutenkin eläinrakkaan ihmisen näkökulmasta, koiraparan pään sisäistä maailmaa ja sairaudesta johtuvaa pahaa oloa kuvaavat kohdat ovat kovin koruttomia. Niin on myös itse juoni sinänsä. Veri lentää eikä kukaan, joka erehtyy väärään aikaan paikalle, säästy Cujon hampailta. Kirjana sinänsä ei mitään bestseller-luokan tasoa, Kingin vangitsevimpien teosten tunnelmasta jäädään kauas, mutta omanlaisenaan tarinana ihan toimiva ja ajaa asiansa.
Khosmar avatar
Luultavasti jokainen Stephen Kingiin tutustunut tietää Cujon. Sen kertomuksen, jossa vesikauhutartunnan johdosta ihmisen paras ystävä muuttuu kuolemaa niittäväksi painajaiseksi. Ja vaikka tarina kuulostaa juuri edellämainitun litannia takia monenkin mielestä liian yksinkertaisen kuuloiselta voidakseen antaa enemmän arvoa sisällölle, on tästäkin kirjasta kertomaan enemmänkin. Cujo ei ole vain tappajakoirasta. Se on tarina hirviöstä, ja sitä King pohjustaa esittämällä ... (lisää)
Freyja, Darkki
Uusin jäsen: Kati Piehl