Vesitanssija

Ta-Nehisi Coates
Julkaistaan: huhtikuu 28, 2020 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Water Dancer
Tyylit: historia, maaginen realismi
Avainsanat: 1800-luku

Alkuteos ilmestynyt 2019. Suomentanut Einari Aaltonen. Kansi Markko Taina. Sidottu, kansipaperi.

Parasta kirjallisuutta Yhdysvalloista

Ta-Nehisi Coates nousee ensimmäisellä romaanillaan Toni Morrisonin rinnalle suurten amerikkalaisten kertojien joukkoon. Vesitanssija on syvällinen, kiehtova ja maaginen tarina identiteetistä ja sisäisestä voimasta.

Hiram, plantaasinomistajan ja orjan jälkeläinen, kasvaa Virginiassa kahden maailman välissä, tietoisena isänperinnöstä, joka ei koskaan voi olla hänen, kadonnutta äitiä kaivaten, orjaväestön ja herrasväen rajalla tasapainoillen. Aikuisuuden lähestyessä Hiram alkaa ymmärtää, miten sortoon perustuva yhteiskunta murenee ympärillä ja tuo hänen kaltaisilleen vain lisää kärsimystä. Kun hän pelastuu hukkumiskuolemalta selittämättömällä tavalla, ainoana muistikuvana outo sininen valo, alkaa vaarallinen matka kohti vapautta, vastuuta ja sisäistä voimaa. HIramin on löydettävä sisältään ikiaikainen kyky, jonka avulla hän voi pelastaa myös läheisensä.

Kiitetty ja palkittu kirjoittaja ja journalisti Ta-Nehisi Coates punoo Hiramin huikeana liitävään tarinaan Yhdysvaltain historian kipukohdat, orjuutettujen vapautusliikkeen legendat ja kaikille kansoille ja aikakausille yhteisen minuuden ja itsenäisyyden etsinnän.

(muokattu 21.10.2019)

Firenzen lumoojatarParfyymi: Erään murhaajan tarinaMinun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto, #219)BaudolinoJeesuksen Kristuksen evankeliumi
Fievre, LordStenhammar
Uusin jäsen: Antero Stenhammar