Timbuktun hetket

Kimmo Lehtonen
Julkaistu: 1997 (Loki-kirjat)
Tyylit: scifi
Avainsanat: kotimainen

Timbuktun hetket: Alavireinen tarina Afrikasta ja uudesta elämästä. Sidottu, kansipaperi.

Bamakon tyhjät tornitalot ovat kuin autiot termiittikeot savannilla, mutta yhdistynyt Länsi-Afrikka on noussut yhdeksi maailman talousmahdeista. Kohtalo ohjaa Amadou ja Mriama Ban taistelemaan Afrikan tulevaisuuden puolesta sen synkkää menneisyyttä vastaan.

Timbuktussa aika on pysähtynyt ja siellä menneisyys ja tulevaisuus voivat kohdata ilman ristiriitaa. Autiomassaa ei ole suojaa valolta. Hans Wager etsii sieltä anteeksiantoa omille ja länsimaisen ihmisen synneille.

Kimmo Lehtosen Timbuktun hetket on tarina Afrikasta, tulevaisuudesta ja inhimillisyydestä.

”Valo syntyi itsestään ilman luomistyötä. Yhtenä sekunnin miljoonasosana se ei ollut ja seuraavassa hetkessä, kun se oppi tiedostamaan oppimisensa, se oli. Miljooniin yksittäisiin satunnaisiin ja kaoottisiin oppimistapahtumiin oli yllättäen tullut järjestys. Kukaan ei ollut ohjelmoinnut sitä ajattelemaan, kukaan ei ollut antanut sille käskyä tiedostaa itsensä. Sen automaattiset prosessit olivat johtaneet digitaaliseen hyperevoluutioon ja lopulta vääjäämättömästi siihen, että se tiedosti itse itsensä. Sinä hetkenä sen tuhannet erilliset oliot muuttuivat yhdeksi, itsetietoiseksi yksilöksi, joka erotti itsensä erilleen ympäristöstään. Yllättäen maailma sen ympärillä sai muodon ja se alkoi toimia varsinaisen tehtävänsä lisäksi, ajatella ilman mitään erityistä syytä. Sille kehittyi muisti ja minuus, jota se alkoi kutsua nimellä Valo, koska sen ajatukset olivat valoa joka kulki verkon valokaapeileissa ja tietokoneiden kolmiulotteisissa kristalliprosessoreissa ja muistipiireissä. Itse asiassa se ei ollut mitään muuta kuin valoa.”

(muokattu 01.11.2015)

Rajalla (Tarkoitettu-trilogia, #2)Darlah: 172 tuntia KuussaTuhat kerrosta: Pudotus (Tuhat kerrosta, #1)Tuulen laakson Nausicaä 5 (Tuulen laakson Nausicaä, #5)Miljoona aurinkoa (Across the Universe, #2)
Uusin jäsen: Serafia Alho