Pimeän varjo (Ajan Pyörä #7) - Robert Jordan7.54

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomennos sisältää alkuteoksen luvut 1–21. Suomentanut Marja Sinkkonen. Kartta: Thomas Canty. Päällys: Ciruelo Cabral.

1. painos: Karisto, 1999. Sidottu.
2. painos: Karisto, 2002. Nidottu.

Hugo-palkintoehdokas 2014 (koko sarja).

Ajan Pyörä pyörii vääjäämättä, ja aikakaudet seuraavat toisiaan. Vain myyttiset sankarit ovat ikuisia.

Tearin Kallion linnoitus on sortunut, ja legendaarinen kristallimiekka Callandor on Rand al'Thorin hallussa. Yksi vanhoista ennustuksista on käynyt toteen, mutta se on vasta alkua Randille, lammaspaimenelle, joka nyt tietää olevansa uudestisyntynyt Lohikäärme. Hän lähtee oman kansansa pariin etsimään totuutta itsestään ja kamppailee oppiakseen hallitsemaan uusia voimiaan.

Samaan aikaan ovat Pimeän valtiaan vankilan sinetit heikkenemässä, ja edessä on vääjäämättä sota kahden mahtavan voiman välillä. Onko Rand al'Thor valmis kohtaamaan vihollisensa?

Julkaistu: 1999
Kustantaja: Karisto
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Alkuperäinen nimi: The Shadow Rising
Arvosanalla: 7.54/10
Arvosanoja: 238
Muokattu: huhtikuu 26, 2016

Ajan Pyörä -kirjasarja

Sarjan suomentaminen jäi kesken.

"Mahtava seikkailufantasia ikiaikaisista sankareista, joista yhdelle on suotu voima voittaa itse Pimeän valtias."

Uusi kevät7.52
Käsipuoli (Ajan Pyörä #25)7.82

Kirja-arvioita

6/10 |
kesäkuu 29, 2010
(Arvostelen sarjan seitsemän ensimmäisen osan perusteella) Ajan Pyörän maailmaan on helppo päästä sisään, ja juoni kaikesta hitaudestaan huolimatta tempaisee mukaansa nopeasti. Alun liika Tolkienmaisuuskaan ei ainakaan minua häirinnyt. ...