Alkumetsä (Alkumetsä, #1)

Robert Holdstock
Julkaistu: 1985 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Mythago Wood
Tyylit: fantasia
Avainsanat: bsfa-palkinto, mytologia, world fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1984. Suomentanut Anja Haglund. Päällys: Pjotr Tomaszewski. Scifin parhaita. 2. painos 1991. 3. painos 2000. Sidottu, kansipaperi.

British Science Fiction Association Award 1985, jaettu World Fantasy -palkinto 1985.

Upea science fiction -fantasia alkumetsän myyttisestä hämärästä.

Syrjäisessä Herefordshiren kolkassa sijaitseva suunnaton tammimetsä uhmasi tunkeutujia. Se oli lähes läpipääsemätöntä aarnimetsää, jonne eksynyt harhailija havahtui uuteen maailmaan, joka uhmasi kaikkia ajan ja paikan lakeja. Se oli kuin sata eri metsää ja kätki sisäänsä lukemattomia aikakausia aina ihmisen alkuhämärään asti.

Huxleyn perheeseen metsällä oli aina ollut outo imu. Se vei ensin isän, joka laiminlöi perheensä ja ajoi vaimonsa itsemurhaan. Se vei pojan, ja myöhemmin toisenkin. Sittenkään metsä ei paljastanut heille salaisuuttaan.

Myytti, legenda ja fantasia ovat ne ainekset, joista Robert Holdstock on luonut omalaatuisen tarinansa. Se on jännitysromaani, tummasävyinen balladi, jopa parodia. Se on väkevän omaperäinen saavutus, joka ei hevin jätä lukijaansa.

Muokannut Thialfi (23.12.2014)

Seikkailu rosenkreuziläisten luona (Ruusu-Risti-Kirjasto, #1)Liikkuva linna 1 (Liikkuva linna, #1)Haltian varjo (Laulut ja miekat, #1)Liian suuri riski (Hidden Wolves, #1)Malaterren viimeinen laulu 2 (Hämärän matkamiehet, #4)

Dyn avatar
"Alkumetsässä" on jotain todella nappaavaa. Kirjan idea on aivan omanlaisensa, sen mystiikka pelottavan todentuntuista, maailma hiukan liiankin lähellä faktatodellisuutta. Ehdottomasti yksi mieleenpainuvimmista ja erikoisimmista kirjoista, joita olen koskaan lukenut. Holdstockin kerronnassa tenhoavat erityisesti miljöön uskomaton tarkkuus ja todentuntuisuus, kerronnan eräänlainen tieteellisyys ja ennen kaikkea se, ettei mitään selitetä turhaan. Tapahtumat kietoutuvat toisiinsa - olivat ne sitten totta tai vain unennäköä - kuin tammikierteessä ikään. Loistava teos.
Gissa avatar

Huh huh mikä pläjäys. Kuuntelin tämän äänikirjana  teoksen edetessä vuorotellen vauhdikkaasti ja välillä madellen. Kaikenkaikkiaan pidin teoksesta ja sen kerronnasta. Ei ollut liian kevyttä, eikä myöskään takertunut liiaksi yksityiskohtien kertomiseen jättäen riittävästi tilaa omalle mielikuvitukselle.