Alkumetsä

Robert Holdstock
fantasia
Alkumetsä (Alkumetsä, #1)7.52

Alkuteos ilmestynyt 1984. Suomentanut Anja Haglund. Päällys: Pjotr Tomaszewski. Scifin parhaita. 2. painos 1991. 3. painos 2000. Sidottu, kansipaperi.

British Science Fiction Association Award 1985, jaettu World Fantasy -palkinto 1985.

Upea science fiction -fantasia alkumetsän myyttisestä hämärästä.

Syrjäisessä Herefordshiren kolkassa sijaitseva suunnaton tammimetsä uhmasi tunkeutujia. Se oli lähes läpipääsemätöntä aarnimetsää, jonne eksynyt harhailija havahtui uuteen maailmaan, joka uhmasi kaikkia ajan ja paikan lakeja. Se oli kuin sata eri metsää ja kätki sisäänsä lukemattomia aikakausia aina ihmisen alkuhämärään asti.

Huxleyn perheeseen metsällä oli aina ollut outo imu. Se vei ensin isän, joka laiminlöi perheensä ja ajoi vaimonsa itsemurhaan. Se vei pojan, ja myöhemmin toisenkin. Sittenkään metsä ei paljastanut heille salaisuuttaan.

Myytti, legenda ja fantasia ovat ne ainekset, joista Robert Holdstock on luonut omalaatuisen tarinansa. Se on jännitysromaani, tummasävyinen balladi, jopa parodia. Se on väkevän omaperäinen saavutus, joka ei hevin jätä lukijaansa.

Arvona kirjalle

Julkaistu: 1985
Kustantaja: Karisto
Tyylit: fantasia
Avainsanat: bsfa-palkinto, mytologia, world fantasy -palkinto
Alkuperäinen nimi: Mythago Wood
Arvosanalla: 7.52/10
Arvosanoja: 115
Tietoja päivitetty 23.12.2014

Kirja-arvioita

Dyn (10/10) helmikuu 6, 2007
"Alkumetsässä" on jotain todella nappaavaa. Kirjan idea on aivan omanlaisensa, sen mystiikka pelottavan todentuntuista, maailma hiukan liiankin lähellä faktatodellisuutta. Ehdottomasti yksi mieleenpainuvimmista ja erikoisimmista kirjoista, joita ... (lue lisää)
Gissa (8/10) syyskuu 11, 2018
Huh huh mikä pläjäys. Kuuntelin tämän äänikirjana  teoksen edetessä vuorotellen vauhdikkaasti ja välillä madellen. Kaikenkaikkiaan pidin teoksesta ja sen kerronnasta. Ei ollut liian kevyttä, eikä myöskään takertunut liiaksi ... (lue lisää)