Suuri tulva

Timothy Findley
Julkaistu: 1986 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Not Wanted on the Voyage
Tyylit: fantasia

Alkuteos ilmestynyt 1984. Suomentanut Hanno Vammelvuo. Runot suomentanut Alice Martin. 2. laitos: Koko Kansan Kirjakerho, 1986. Sidottu, kansipaperi.

Tämä on kertomus Suuresta Tulvasta ja ensimmäisestä kerrasta jolloin maailma loppui. Se on kertomus niistä, jotka menivät arkkiin ja niistä jotka jätettiin ulkopuolelle. Se on myös kertomus jaetusta perheestä: Nooasta, tyrannimaisesta patriarkasta ja Jumalan taikurista, hänen pojastaan ja heidän vaimoistaan – Jaafetista ja valittavasta pikkuvaimosta Emmasta, Seem-härästä ja Hannah-eloonjäävästä, keksijä-Haamista ja arvoitukselliseta Lucysta.

Ja ennenkaikkea se on kertomus Nooan vaimosta, rouva Noyesista, joka epätoivoisesti yrittää pelastaa vanhan maailman ja elämän, ja Motyylista, sokeasta kissasta, joka näkee kaiken.

muokattu 26.06.2009

Keskiyö (Soturikissat: Uusi profetia, #1)Tulimieli (Kapinaenkelit, #1)Sandman: Maailmainloppu (Sandman deluxe, #8)Pääskytorni (The Witcher – Noituri, #6)Ajan sankari (Usvasyntyinen, #3)

Carthanie avatar
Kirjoittanut
Onhan tästä jo kauan kun luin tämän, mutta ehkäpä on jo aika tarttua tähän uudelleen. Sen verran muistan, että Suuri Tulva yllätti ja herätti kaikki mahdolliset tunnetilat. Varsinkin vihaisuutta. En oikein osannut varautua mihin olin astumassa kun avasin kirjan, mutta jo ensimmäinen sivu pakotti ottamaan paremman asennon ja keskittymään. Suosittelen lukemaan, mutta helposti pureskeltavaa ja miellyttävää matka ei ole. Suuri tulva on itselläni yksi niistä teoksista, jotka ... (lisää)
Jupe
Uusin jäsen: sulavsalim