Materian unet

@ Elli Leppä
Materian unet - Elli Leppä 9.00   1

Kannet: Henna Sakkara-Döring. Nidottu.

Kuinka sovittaa toisiinsa tavarahakuinen elämäntapa ja ekosysteemin kantokyky? Kuinka elää rinnakkain muiden eliölajien kanssa, kun kulttuurimme perustuu omistamiselle ja yltäkylläisyyden tavoittelulle? Näitä ja muita kysymyksiä perataan auki surun ja itsesyytösten teräviksi hiotuilla työkaluilla.

Elli Leppä on mytologialle ja tähtitieteelle perso farmakologi, joka kasaa eksyttäviä labyrinttejä hopeahelyistä. Hän harrastaa laulua, roolipelaamista, haltioitumisen hetkiä ja luonnontieteellistä ihmettelyä. Materian unet on hänen kolmas runokokoelmansa.

Luokitus: Kotimainen Runous

Kirja julkaistu lokakuu 27, 2022 (Nysalor-kustannus)
Tietoja muokattu marraskuu 15, 2022
Muita teoksia kirjailijalta Elli Leppä
Hirviöiden sukua 7.00   1
Seisaukset tasaukset 9.00   1

aituriar
helmikuu 15, 2023

Tarvitseeko maapallon kantokyvyn rajoissa pysyäkseen luopua materialismista? Tämän ison ja ääriajankohtaisen kysymyksen Elli Leppä lukijaltaan - ja samalla itseltään - kysyy. Kysymykseen vastaamisen tueksi hän tarjoaa kymmeniä sivuja lyyristä pohdintaa aiheesta.

Kokonaisuudessaan pidin teoksesta valtavasti, vielä Seisauksia tasauksiakin enemmän. Kaikki runot eivät iskeneet vertaisella voimalla tajuntaan, mutta parhaimmat pysäyttivät, herättivät monenlaisia ajatuksia ja tunteita surusta riemuun. Erityisesti viehätyin runoista, joissa tavarapaljouteen ripustautunut kertoja oikein rypee itsesäälissään. Kuinka hykerryttävää. Ja kuinka teräviä piikkejä.