Muukalainen (Matkantekijä, #1)

Julkaistu: 2002 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Outlander
Tyylit: fantasia, historia, romantiikka
Avainsanat: aikamatkustus, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi. Kannen kuva: Mika Launis. (Catullus-sitaatti teoksesta Liber Carminum – Laulujen kirja, Otava 1965. Suomentanut Päivö Oksala.)

1. painos: Gummerus, 2002. Sidottu.
3. painos: Loisto, 2004. Nidottu.

Toinen maailmansota on juuri ohi, kun Claire ja Frank Randall lähtevät lomalle Frankin esi-isien synnyinseudulle Skotlannin ylämaalle.

Sillä aikaa kun Frank tutkii vanhoja papereita, Claire vaeltelee nummilla ja keräilee lääkekasveja. Pahaa aavistamatta Claire astuu muinaisen kivikehän halkeamaan. Yhtäkkiä hän löytää itsensä keskeltä 1700-lukua ja klaanisotien riepomaa Skotlantia.

Clairen on pakko hyväksyä uskomaton tosiasia: hän on siirtynyt ajasta toiseen ja hänestä on tullut muukalainen, sassenach. Pian hän tutustuu punatakkikapteeni Jonathan Randalliin ja moneen muuhun Frankin tarinoista tuttuun aikalaiseen. Frankin esi-isät eivät Clairea kuitenkaan viehätä – sen sijaan salskea nuori skotti alkaa vetää Clairea vastustamattomasti puoleensa.

Claire saa pian vakoojan ja noidan leiman otsaansa, siksi oudolta hän sairaanhoitajan taitoineen vaikuttaa. MacKenzien klaanin suojissa hän kokee pakoretken toisensa perään. Ja pian Claire saa havaita, että hänellä on aviomies yhdellä ja rakastettu toisella vuosisadalla.

Muokannut Jussi (29.01.2016)

Malaterren viimeinen laulu 1 (Hämärän matkamiehet, #3)Kun kuulet laulun varjojenTuliristi (Matkantekijä, #5)Joseph BalsamoSyysrummut (Matkantekijä, #4)

Nenive avatar
1.0
Tähän kirjaan tartuin vain sen tähden, että sen takakansi toi mieleen Barbara Erskinen kirjat joista joskus teininä pidin. Eipä olisi kannattanut, tarina on pelkkää noitajahtia, naimista, väkivaltaa ja väkivallan seurauksista toipumista. Vaikka yleensä pidän sairaista kirjoista niin tämä aiheutti jatkuvaa pahaa oloa. Ehkä suurin syy siihen pahaan oloon oli saippuaoopperaa muistuttava juoni. Jatko-osiin ei kiinnosta tarttua.
Jinx avatar
Rakastuin!!! Uppouduin kirjaan niin kokonaan, että se oli pakko kahlata heti läpi. Aivan ihana rakkaustarina höytettynä sodan vaaroilla ja entisaikojen vainoilla. Tarinan henkilöt oli lumoavia ja kuvaukset Skotlannin maisemista sai aikaan sen että haluan heti sinne. -Jinx
Narniera avatar
2.0
Tämä kirja sai kyllä innostumaan lukemiseen, ja sen kyllä jaksoi loppuun asti ilman sen kummempaa kärsimystä, mutta ehkä se oli kuitenkin liian pitkä? Liikaa väkivaltaa ja seksiä. Jotenkin tuli tunne, että itse juoni jäi näiden kahden asian vuorottelussa (tai samanaikaisuudessaankin) varjoon, joten lyhempikin olisi riittänyt. Kirja sai todella ärsyyntymään, mutta myös nauramaan tai voimaan pahoin. Vaikka juuri ennen nukkumaan menoa sain tämän kirjan luetuksi, koin paremmaksi ... (lisää)
oksa avatar
Tämän sarjan kirjoista löytyy kaikkea mitä voi toivoa: historiaa, nykyaikaa, poltiikkaa, sotaa, vähän fantasiaa, huumoria, rakkautta, seksiä, jännitystä, yllättäviä juonikäänteitä, kutkuttavia tilanteita, rakastettavia henkilöitä,ja riipaisen koskettavia kohtaloita! Koukuttaa armottomasti, lukukerta toisensa jälkeen! Näitä ei malta laskea käsistään:) Ehdottomasti parhaita kirjoja mitä olen koskaan lukenut. Olen kateellinen niille joilla tämä lukukokemus on vielä edessä. Sarjan kaikki kirjat todella hyviä!
Nafisan avatar
4.5

Luin Muukalaisen ensimmäisen kerran ehkä vuonna 2009, ja luin sen toistamiseen, kun teoksen pohjalta tehty Outlander-tv-sarja alkoi pyörimään tv:ssä.

Teos alkaa vuodesta 1945, juuri toisen maailmansodan jälkeen. 28-vuotias Claire on ollut sodassa sairaanhoitajana ja hänen miehensä Frank rintamalla. Usean sotavuoden aikana pari on nähnyt toisiaan vain muutaman päivän ajan, joten rauhan myötä he päättävät uudistaa liittonsa viettämällä ns. toisen ... (lisää)

Emelie avatar

Olen lukeut tämän kirjan aika monta kertaa läpi, ja pidän suomennoksesta, mutta nyt luin sen ensimmäistä kertaa alkuperäiskielellä. Jotenkin jäi olo, että sain tarinasta enemmän irti kun pitäydyin englannissa. Kirjan viimeksi lukemisesta on jo jokunen vuosi aikaa, joten olin aika yllättynyt kun kirjassa olikin vähemmän seksiä kuin muistinkaan. Ja aika paljon enemmän Clairen parantajantaitoja, joiden kuvailusta pidin, ne olivat kiehtovia. Olen lukenut todella paljon ... (lisää)

wispie avatar
2.0
Alku oli minusta mielenkiintoinen, enkä pistä pahakseni aikamatkustusjuttuja, jossa nykypäivän tietotaidon omaavaa pidetään vähän outona aikaisemmilla vuosisadoilla. Mutta mutta. Kirja vaikutti siis alusta lupaavalta, mutta sitten lopahti. Valehtelematta kolme senttiä tästä kuuden sentin paksuisesta opuksesta on seksikohtauksia, raiskausyrityksiä muutamalla tapolla höystettynä - Vähän nopeammin kun luki, meinas mennä yhden kaverin tappamisen jälkeiset seksiaktit lukematta. ... (lisää)
rudi92 avatar
Muukalainen on loistava kirja. Juoni on erilainen (ainakin oma kirjahyllyn kirjoista) ja hyvä. Pidin todella paljon Clairesta ja Jamiesta. He olivat ihana pari ja Jamie on yksi kaikkien aikojen parhaista kirjojen mieshahmoista. Ja yllättävää kyllä, kirja ei tuntunut ylipitkältä, vaikka se onkin yli 800 sivuinen järkäle. Pidin kirjan väkivalta- ja seksikohtauksista. Ne olivat niin todentuntuisia, että sain sairasta mielihyvää lukiessani niitä. Odotan innolla, että saan käsiini sarjan toisen osan.
ppp2 avatar
Juoni kulki sujuvasti, henkilöhahmot ja miljöö oli kuvattu kauniisti ja mielenkiintoisesti. Rakkaus, seksi, sota, ja historia nitoutui sulavasti yhteen. Vaikeitakin asioita oli lähestytty suoraan yksityiskohtia säästelemättä, eikä se saanut minua voimaan pahoin tai ahdistumaan. Ehdottomasti aikuisempaan makuun. Teksti oli luontevaa sekä aidontuntuista, melkein kuin itse olisin kulkenut skotlannin tuulisilla nummilla. Fantasiaelementtejä kirjassa oli vain aikasiirtymät, mikä ei tehnyt hallaa täälle historiallisella romaanille. Ehdottomasti luen jatko-osat. Janoan tietää miten parille käy.
Huoleton avatar
1.0
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Aemilia avatar
Kirja on kyllä pitkä, mutta luin sen ahmimalla. Juonessa, miljöössä ja hahmoissa on minusta paljon Disneyä, pääpahiksessa eritoten. Muuten kirja on aikuisten makuun. Emli sanoo: Saatin Muukalaisen loppuun, se oli tavallaan hirveä mutta ei se mtn, tykkäsin kovasti ja nautin joka hetki. fe sanoo: No sentään! ^^ fe sanoo: Miksi hirveä? Emli sanoo: Esimerkiksi raakuuksia, kirjoittaja on ehkä sairaanhoitaja joka pystyy puhumaan murtuneista luista ilman pahoinvointia. Emli ... (lisää)