Vampyyrin logiikka

Vampyyrin logiikka

Adelaida García Morales
Julkaistu: 1995 (Like)
Alkuperäinen nimi: La lógica del vampiro
Tyylit: maaginen realismi

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomentanut Satu Ekman. Nidottu.

Kuka hän oli? Eläin, ihminen vai vampyyri? Bram Stoker, Dracula

Adelaida Garcia Moralesin hienoviritteinen romaani on samalla rakkaustarina ja murhamysteeri. Yksinäiseen elämäänsä sopeutunut madridilaisnainen saapuu Sevillaan kuultuaan veljensä Diegon äkillisestä kuolemasta. Hän ryhtyy selvittämään veljensä kohtaloa ja tutustuu myös Diegon ystäviin. Nainen joutuu oudolla tavalla kiehtovan Alfonson taikapiiriin.

Hän huomaa, kuinka Alfonso pitää kaikkia otteessaan. Mies on lumonnut ystävänsä ja pikkuhiljaa säätelee jokaisen elämän tärkeimpiä ratkaisuja. Ystävillä on kaksi teoriaa Alfonson todellisesta luonteesta: hän on joko vilpittömän avulias, tai verta ja elämää imevä vampyyri, joka ravitsee itseään muiden onnettomuuksilla.

Naisen palatessa kotiinsa Madridiin hänellä ei ole enää varmuutta mistään.

Olivatko kuolemantapaukseen johtaneet käänteet yliluonnollisen puuttumista arkimaailmaan vai järkyttyneen mielen aiheuttamaa harhaa? Kuka Alfonso on, kuka hän itse on?Onko se mitä hän tuntee Alfonsoa kohtaan vihaa, pelkoa – vai rakkautta.

Moralesin vahvassa kerronnassa uni, todellisuus ja harha sekoittuvat. Pelkistetyssä tyylissä korostuvat vivahteet sekä epävarmuus: harha on koko ajan yhtä varteenotettava vaihtoehto kuin arkitodellisuuskin.

Adelaida Garcia Moralesilta on aiemmin suomennettu teokset Etelä ja Seireenien hiljaisuus.

(muokattu 19.01.2011)

Maailmanloppu ja ihmemaaSielut kulkevat sateessaEnkelipeliHenkien labyrinttiLumilapsi
LordStenhammar, punnort
Uusin jäsen: aino