Muumipapan urotyöt (Muumikirjat #4) - Tove Jansson8.30

Alkuteos Muminpappans bravader ilmestynyt 1950, tarkistettu laitos 1956, toinen tarkistettu laitos Muminpappans memoarer 1968. Tekijän kuvittama. Satufantasia.

1. laitos: Suomentanut Päivi Kivelä ja Laila Järvinen. WSOY, 1963.
2. laitos: Suomennoksen tarkistanut Päivi Kivelä (21. painos). WSOY, 2010. Sidottu ja nidottu laitos.

Tässä kirjassa Muumipappa itse kertoo muumikansan varhaisemmista vaiheista, niistä ajoista, jolloin hän ja Nuuskamuikkusen ja Nipsun isät elivät myrskyisää nuoruuttaan. Kaihomielisesti ja reippaasti värittäen hän muistelee seikkailuretkiä, joita toverukset tekivät Merenhuiskeella, herra Fredriksonin mainiolla talolaivalla, pelottavaa hemulin tätiä, jonka tahmatassut pyyhkäisivät mennessään, arkajalkaista ja äreää drontti Edvardia, Laittomien siirtokuntaa, kauhujen saaren kummitusta ja sitä unohtumatonta syysyötä, jolloin Muumipappa pelasti suloisen, punastelevan haaksirikkoisen Muumimamman meren armoilta.

Keskustelua: Tove Jansson :: viestejä 10 kpl

Outo vieras muumitalossa (Muumikirjat #13)7.74

Kirja-arvioita

6/10 |
heinäkuu 25, 2021
Hauska, anarkistinen ja erittäin epäsovinnainen lastenkirja. Ainut mistä valittaisin on sen tupakanmyönteisyys, ei menisi enää nykyään läpi. Mutta en myöskään kannata ylilyövää sensuuria joten olkoon mitä on, vanha kirja kun on kyseessä.
8/10 |
lokakuu 11, 2013
Muumipapan urotyöt on muumikirjoista ehkä kaikkein paras. Ainakin sen olen useimmin lukenut :)
10/10 |
lokakuu 01, 2012
Muumipapan urotyöt on muumikirjoista vauhdikkain ja mielikuvituksellisin. Kirjan kehystarinassa Muumipappa kertoo muumitalon asukeille nuoruudestaan, ja kirja muodostuu episodimaisista seikkailuista, jotka johtavat lastenkodista Muumitalon ...
8/10 |
maaliskuu 12, 2008
Riemastuttava, erittäin tiivis ja viisas muumitarina, jota on melkein vaikea uskoa saman ihmisen kirjoittamaksi kuin vaikkapa ”Muumilaakson marraskuuta”. Muumipapan muistelot eivät nimittäin ole läheskään yhtä tunnelmalliset, mutta ...