Muumipapan urotyöt (Muumikirjat, #4)

Muumipapan urotyöt

Tove Jansson
Julkaistu: 1963 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Muminpappans bravader
Käännetty englanniksi: The Exploits of Moominpappa
Tyylit: fantasia, lapset
Avainsanat: kotimainen

Alkuteos Muminpappans bravader ilmestynyt 1950, tarkistettu laitos 1956, toinen tarkistettu laitos Muminpappans memoarer 1968. Tekijän kuvittama. Satufantasia.

1. laitos: Suomentanut Päivi Kivelä ja Laila Järvinen. WSOY, 1963.
2. laitos: Suomennoksen tarkistanut Päivi Kivelä (21. painos). WSOY, 2010. Sidottu ja nidottu laitos.

Tässä kirjassa Muumipappa itse kertoo muumikansan varhaisemmista vaiheista, niistä ajoista, jolloin hän ja Nuuskamuikkusen ja Nipsun isät elivät myrskyisää nuoruuttaan. Kaihomielisesti ja reippaasti värittäen hän muistelee seikkailuretkiä, joita toverukset tekivät Merenhuiskeella, herra Fredriksonin mainiolla talolaivalla, pelottavaa hemulin tätiä, jonka tahmatassut pyyhkäisivät mennessään, arkajalkaista ja äreää drontti Edvardia, Laittomien siirtokuntaa, kauhujen saaren kummitusta ja sitä unohtumatonta syysyötä, jolloin Muumipappa pelasti suloisen, punastelevan haaksirikkoisen Muumimamman meren armoilta.

(muokattu 01.11.2015)

Lohikäärmerouvan kosto (Lohikäärmeakatemia, #2)Archie Greene ja korpin loitsu (Archie Greene, #3)Muumilaakso juhlii (Muumien suuri juhlakirja, #1)Kaamea luokkaretki (Lohikäärmeakatemia, #3)Alice Peilintakamaassa

max avatar
Muumipapan urotyöt on muumikirjoista vauhdikkain ja mielikuvituksellisin. Kirjan kehystarinassa Muumipappa kertoo muumitalon asukeille nuoruudestaan, ja kirja muodostuu episodimaisista seikkailuista, jotka johtavat lastenkodista Muumitalon syntyyn. Kirjan päähenkilöitä ovat Muumipapan lisäksi Hosuli ja Juksu, joiden lapset seikkailevat muissa muumikirjoissa. Kirjasta selviää myös eräs toinen sukulaisuussuhde jota tuskin tulee muita kirjoja lukiessa ajatelleeksi. Muumipapan urotyöt ... (lisää)
Varjolehti avatar
Riemastuttava, erittäin tiivis ja viisas muumitarina, jota on melkein vaikea uskoa saman ihmisen kirjoittamaksi kuin vaikkapa ”Muumilaakson marraskuuta”. Muumipapan muistelot eivät nimittäin ole läheskään yhtä tunnelmalliset, mutta sitäkin humoristisemmat ja terävämmät huomioiltaan. Luontokuvauskin on erityisen omaleimaista. Jälkinäytös meni ehkä himpun överiksi, mutta loppu oli silti suloinen. Jotain happitaukoja ja suvantoja olisin välillä kaivannut.
celeblith avatar
Muumipapan urotyöt on muumikirjoista ehkä kaikkein paras. Ainakin sen olen useimmin lukenut :)
Jussi
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen