Muumit ja suuri tuhotulva (Muumikirjat, #1)

Muumit ja suuri tuhotulva

Tove Jansson
Julkaistu: 1992 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Småtrollen och den stora översvämningen
Tyylit: fantasia, lapset

Alkuteos ilmestynyt 1945. Suomentanut Jaakko Anhava. Tekijän kuvittama. Sidottu. Satufantasia.

Tove Janssonin ensimmäisessä muumikirjassa ovat Muumipeikko ja hänen äitinsä etsimässä kadonnutta Muumipappaa. He kokevat monia vaaroja ja säikähdyksiä, mutta ennen pitkää perhe on taas onnellisesti yhdessä.

Lopulta Muumit löytävät myös pienen laakson, kauneimman paikan mitä he ovat koskaan nähneet…

muokattu 01.10.2012

Sirppipyörre (Takeshitan kintereillä, #2)Kirous (Tähtisilmät, #2)Takeshitan kintereillä (Takeshitan kintereillä, #1)Tom ja Morbicuksen kosto (Ella Aura, #3)Virvatulen vartijat (Maan, veden ja tulen väki, #3)

Varjolehti avatar
Kirjoittanut
Suuri tuhotulva on Tove Janssonin ensimmäinen muumitarina, josta ei löydy myöhempien muumikirjojen syvyyttä nimeksikään, mutta se on hyvä ja opettavainen, vuoroin iloinen ja vuoroin surullinen iltasatu kenelle lapselle hyvänsä. Lisäksi minkä ikäisestä Jansson-fanista hyvänsä on hauska ottaa selvää, kuinka kaikki sai alkunsa.
max avatar
Kirjoittanut
Muumit ja suuri tuhotulva on kauniisti maalattu kuvakirja, jossa kerrotaan kuinka Muumilaakso "löydettiin". Kirja ei ole erityisen olennainen muumikaanonin kannalta, mutta siinä nähdään muutama olento, jotka eivät esiinny myöhemmissä teoksissa. Kirjan Nipsu eroaa myöhempien kirjojen Nipsusta melko paljon ja Muumitalon syntytarina poikkeaa Muumipapan urotöiden versiosta. Vaikka Muumit ja suuri tuhotulva on ensimmäinen muumikirja ilmestymis- ja kronologiajärjestyksessä, on Muumeihin tutustuminen parempi aloittaa Muumipeikosta ja pyrstötähdestä tai uudemmista kuvakirjoista.
Adolfina Romanov avatar
2.5

Ei ihan parhaita muumeja, mutta pakko myöntää, että kirjassa on synkänkaunis ja sadunomainen tunnelma, mikä on ihan mahtavaa. Voisi olla vähän paksumpikin opus. Täysin erilainen kuin piirretyt!

Nafisan avatar
Kirjoittanut

Teoksen alkupuheessa Tove Jansson kertoo, kuinka ajatus muumikirjan kirjoittamisesta oli syntynyt jo sotavuonna 1939, kun mikään muu työ ei tuntunut etenevän. Hän aloitti tarinan sanoilla  "olipa kerran", mutta satutekele unohtui muutamasi vuodeksi, kunnes eräs hänen ystävänsä sanoi, että Toven täytyisi saattaa aloittamasa tarina loppuun. Tove inspiroitui Jules Vernestä ja seikkailua ei tästäkään tarinasta puutu.

Muumit ja suuri tuhotulva on ensimmäinen ... (lisää)

anmamat avatar
Kirjoittanut
Toven ensimmäinen muumikirja, joka mielestäni poikkeaa tyyliltään myöhemmistä muumikirjoista. Pidin kovasti ja suosittelen kirjaa muillekin!
Fievre
Uusin jäsen: Ekoa