Jälkeen vedenpaisumuksen

Alkuperäinen nimi: Efter floden
Käännetty englanniksi: After the Flood
Tyylit: scifidystopia
Avainsanat: ydinsota

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Pirkko Talvio-Jaatinen. Sidottu, kansipaperi.

Karrelle palanut saari Itämeressä 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Koksiaavikoita ja digitaaliromua. Ihmiskunnan rippeet kivikauteen heitettyinä, vailla tulevaisuutta. Elinkelpoisia lapsia ei synny, sivistyksen on korvannut taikausko, yhteiskuntajärjestyksen kaikkien sota kaikkia vastaan.

Edvin on syntynyt pommisuojassa ja kasvanut väkivaltaisen miesjoukon orjana. Helvetillisissä oloissakin hän säilyttää elämäntahtonsa. Hän oppii parantajan taitoja Petsamolta, filosofilta ja entiseltä baseballtähdeltä, joka on myös linkki menneisyyteen. Hän rakastuu – mutta mitkä ovat rakkauden mahdollisuudet maailmassa joka soveltuu korkeintaan torakoille ja rotille?

”Jälkeen vedenpaisumuksen pitäisi määrätä pakolliseksi lukemiseksi kaikille kenraaleille ja muille ammattiupseereille, puolustusministereille ja muille poliitikoille, kaikille mielipiteenmuodostajille. Koska sillä on meille jotakin todella tärkeää opetettavana: ei ole olemassa mitään jälkeen – jälkeen ydinsodan.” – Sven Willner

(muokattu 29.01.2016)

Kapinallinen (Outolintu-trilogia, #2)Konejumalat (Routasisarukset, #3)Yhä sininen taivas (Paljaan taivaan alla, #3)Uusi maa (MaddAddam-trilogia, #3)Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli, #3)

Eija avatar
3.5
Eletään ydinsodan jälkeisiä aikoja. Maailma on todella karu ja elämä ilotonta ja vaikeaa. Ihmisiltä puuttuu moraali ja he ajattelevat vain omia etujaan ja tarpeitaan. Kirjassa on muutamia iljettäviä kohtia ja elämisen kurjuus ja lohduttomuus oikein paistaa olemassa olollaan. Tarina kaikessa karmeudessaan ei jättänyt kylmäksi, vaan se teki ainakin minuun vaikutuksen. Silti en oikein tiedä pidinkö kirjasta vai en. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan.
Alaric avatar
4.5
"Jälkeen vedenpaisumuksen" osoittautui pienen alkukankeuden jälkeen erittäin hyväksi kirjaksi. Alkuasetelma on mielenkiintoinen ja ydinsodan jälkeinen Itämeri on tapahtumapaikkana varsin erilainen useimpiin saman aihepiirin kirjoihin verrattuna. Päähenkilö Edvinin taustoista paljastuu sopivan kokoisissa paloissa lisätietoa, toisinaan pelkkinä sivuhuomautuksina tarinan edetessä. Myös useimmat muut kirjan hahmot ovat aidon ja elävän oloisia, jonka vuoksi ainakin itselläni heräsi ... (lisää)
Uusin jäsen: ArunaK