Rautakalan kaupunki

Rautakalan kaupunki

Simon Ings
Julkaistu: lokakuu 2004 (Loki-kirjat)
Alkuperäinen nimi: City of the Iron Fish
Tyylit: fantasia

Alkuteos ilmestynyt 1994. Suomentanut Isto Aitokari. Kansi: Jari Paananen (kuvitus) ja Mari Heikkinen (taitto). Ulkoasu: Niko Aula. Sidottu, kansipaperi.

Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000. Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2005.

Keskellä loputonta erämaata on kaupunki, joka elää taikuudesta, sen asukkaat taiteesta. Tomin nuoruudessa Rautakalan seremonia epäonnistuu pahoin, ja siksi kaupunki alkaa rapistua ja kaduille ilmestyy taidetta tuhoavia mustapukuisia naisia. Tom ystävineen huomaa olevansa paitsi kaupungin varassa myös sen vankina – sillä muuta maailmaa ei ole, todellisuus loppuu autiomaan reunalla.

Simon Ings on tieteiskirjallisuuden ylistettyjä kärkinimiä. Häneltä on aiemmin suomennettu teokset Kuuma pää ja Kuumalinja, joista Kuuma pää voitti vuoden parhaalle tieteisromaanille myönnettävän Tähtivaeltaja-palkinnon vuonna 1994.

(muokattu 25.06.2015)

Riivaus (Langenneet enkelit, #5)Halki puolen maailman (Särkynyt meri, #2)Loukkupoika (Loukkupoika, #1)Pimeyden suudelma (Manalan valtiaat, #2)Ylenemisen kaivo (Usvasyntyinen, #2)

Velma avatar
1.5
Alku oli hyvä, mutta sitten kirjan tyyli alkoi mennä liian oudoksi. Rajallinen kaupunki oli kiinnostava idea, mutta tarinan käsittely olikin sitten jotain muuta kuin odotin. Jotenkin tuntui, että mukana oli liikaa kaikkea ylimääräsitä ja asioita olisi pitänyt pohtia itse enempi, mutta kun kiinnostavuus ei riittänyt.
Juippi avatar
Kun on tottunut lukemaan vain aivojen toisella puolikkaalla. Tuntuu hieman monisyisemmän kirjan kahlaaminen siltä, kuin tarpoisi täinä tervassa. Näin minulle ainakin kävi Rautakalan kaupungin kanssa, sillä nyt ei riittänyt lukeminen, vaan lukemaansa piti hieman pohtiakin. Nimittäin: Ingsin erikoinen ja omaperäinen maailma ei osoittautunutkaan niin kiehtovaksi kuin odotin. Toisaalta juoni, vaikka ihan kelvollinen sekin oli, ei varsinaisesti 'temmannut mukaansa'. Rautakalan kaupungin ... (lisää)
Uusin jäsen: Ira Saxholm