Kapteeni Sinikarhun 13 1/2 elämää

Walter Moers
Julkaistu: 2001 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Die 13 1/2 Leben des Käpt'n Blaubär
Käännetty englanniksi: The 13 1/2 Lives of Captain Bluebear

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Marja Kyrö. Kuvat: Walter Moers. Kannen suunnittelu: Päivi Puustinen.

1. painos: Otava, 2001. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Otava, 2003 (3. painos 2006). Seven. Nidottu.

Ilmassa on kaukaisten nuotiotulten tuoksu, johon on sekoittunut häivähdys kanelia. Siinä tuoksuu seikkailu!

Uskomattoman hullu, sinisenhauska kertomus Kapteeni Sinikarhun kolmentoista ja puolen elämän ihmeellisistä vaiheista Zamonian mielikuvitusmaailmassa, jossa kaikki on mahdollista – paitsi pitkästyminen.

”Sinikarhulla on kaksikymmentäseitsemän elämää. Paljastan teille, hyvät lukijat, niistä kolmetoista ja puoli, loput pidän omana tietonani.”

Zamonian mantereella elävät kaikki omituiset oliot, jotka on karkotettu ihmisten normaalista arkipäiväisestä maailmasta. Siellä asuu myös Kapteeni Sinikarhu. 13 1/2 ensimmäisessä elämässään Sinikarhu joutuu toinen toistaan karmaisevampiin seikkailuihin ja välttää kuoleman usein vain hiuksenhienosti. Nokkela seikkailueepos yhdistää fantasian, sadun ja kauhutarinan; se ilahduttaa niin mielikuvitusta kuin sydäntä.

(muokattu 30.10.2019)

Taikuuden taakka (Chrestomancin maailmat, #3)Kellopelikuningas (Gigi ja Henry, #2)Tuhkakaupunki (Varjojen kaupungit, #2)Kodittomat sielut (Intertwined, #1)Gregor ja rottien koodi (Alismaan tarinat, #5)

Rinja avatar
On oikeastaan aika ihmeellistä, miten tällainen pelkässä mielikuvituksessa lilluva kirja voi olla näinkin onnistunut ja toimiva lukunautinto. Tai no... ehkä juuri siinä piileekin sen salaisuus. Kun ei voi mitenkään aavistaakaan sitä mitä tulee seuraavaksi vastaan, lukemista on hyvinkin helppo jatkaa ihan uteliaisuudesta. Moersille täytyy nostaa hattua - harva tällaiseen pystyy ilman kohtalokasta kompastumista. Suosittelen heille, jotka eivät turvaa kirjoissa pysyvyyteen. Moers ... (lisää)
Matti Karjalainen avatar
4.5
Saksalaisen Walter Moersin "Kapteeni Sinikarhun 13 ½ elämää" (Otava, 2001) on huikean mielikuvituksellinen matka aalloilla syntyvän Sinikarhun kolmestatoista ja puolesta elämästä. Ja millaisia elämiä ne ovatkaan! Sinikarhu oppii puhumaan Pulina-aaltojen avustuksella, työskentelee hengenvaaraan joutuneita varjelevan lentoliskon apurina, saavuttaa mainetta Atlantiksessa valehtelijagladiaattorina, joutuu inhan kuilutrollin höynäyttämäksi ja vanhenee lähes sata vuotta jouduttuaan ... (lisää)
Moonflower avatar
Tämä on paras kirja koko maailmankaikkeudessa! Kapteeni Sinikarhun 13 ja ½ elämää on täydellinen sekoitus fantasiaa, huumoria ja mielikuvitusta. mielestäni kaikkien tulisi lukea tämä kirja. Kaikki hahmot ovat ihania, ei sen väliä ovatko ne hyviä vai pahoja. Miksi tälläisiä kirjoja ei ole useampia? Olen lukenut kirjan n. 4 kertaa, ja jaksaisin lukea sen yhä uudestaan. Juoni ja hahmot ovat vaan nerokkaan loistavia! Voin luvata, että jos luette, ette missään nimessä pety.
Pipariponi avatar
Tämä kirja yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista. Kuvitus on hauskaa ja tarina on ilmiömäinen! Walter Moers on loistava kirjailija ja olen lukenut hänen muutkin (loistavat) kirjansa. Pidin myös paksuudesta sillä pitkä tarina=paras tarina. =) O hyvä että tähän kirjaan ei ole jatko-osia, sillä päätös oli hyvä ja kakkosestaei olisikuitenkaan tullut yhtä hyvä. Arvosana:10.
Darkel avatar
Suureksi hämmästyksekseni kirjan kenties lapsenomaiset kannet peittävät sisälleen kenties psykedeelisemmän lukukokemuksen aikoihin. Kirja yhdistelee loistavasti eri elementtejä erilaisista tyyleistä, ja onnistuu yhdistämään ne vahvaksi yhdistelmäksi huumoria, jännitystä, fantasiaa ja Luoja ties mitä muuta. Kenties kaikessa älyttömyydessään piileekin kirjan vahvuus; Sitä haluaa palavasti lukea mitä ihmettä kirjan maailmassa seuraavaksi tapahtuu, nimittäin tässä ... (lisää)
Namine avatar
Walter Moersin tuttuun vakuttavaan tapaan Kapteeni Sinikarhun 13½ elämää on uskomaton mielikuvitusseikkailu, jonka fantasia maailma on saanut vahvoja vaikutteita realimaailmasta. Kirja on koukuttava ja lukajana vajosin täysin Moersin kauniiseen maailmaan. Kuvitus on upea ja kirjan lukeminen hieno kokemus. Arvosana: 9½
Midori avatar
2.0
Tämä kirja oli varsinainen järkytys. Tarina oli hyvin sekava, epäselvä ja kasassapysymätön. Pieni, outo ja sininen karhu syntyy ja joutuu aina vaan kummempiin ja tylsempiin kommelluksiin. Voitaneen kai sanoa ettei kirjailijalta ainakaan ole mielikuvitusta puuttunut, niin kummallisia ja liiankin outoja hahmoja, paikkoja ja tapahtumia hän on sepostellut. Tietenkin osa näistä sepostuksista on ihan mielenkiintoisia, mutta niitä oli tungettu tähän kirjaan aivan liikaa ja osaa näistä sepostuksista ja oli venytetty ja vanutettu aivan liikaa. Kirja itsessään oli erittäin piinallinen lukukokemus.
Mallu M avatar

Ihan mahtava kirja! Mukavan pitkä ja niin mielikuvituksellinen että mietin miten joku tälläisenkin tarinan on keksinyt. Jos joku myy tätä kirjaa niin ostan!!

LordStenhammar, Nokka10
Uusin jäsen: Damir Zaripov