Kuinka kuolleet elävät

Julkaistu: 2001 (Otava)
Alkuperäinen nimi: How the Dead Live
Tyylit: maaginen realismi
Avainsanat: satiiri

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Sauli Santikko. Kannen kuva: Michael Wildsmith. Sidottu, kansipaperi.

”Kristuksen tähden, Phar Lap, tämä luukku on hirvittävä. Jos en olisi jo kuollut, tämä kyllä veisi minulta hengen heti – luuletko minun todella viihtyvän täällä hetkeäkään?”

65-vuotias Lily Bloom tekee kuolemaa Royal Ear -sairaalassa Lontoossa. Ympärillä pörräävät tyttäret Charlotte ja narkomaani-Natasha, joka äidin viime hetkilläkin etsii pilleripurkeista lievitystä vieroitusoireisiinsa.

Kuolemansa jälkeen Lily muuttaa lontoolaislähiöön, jossa hänen elämänsä on lähes yhtä tylsää kuin ennenkin. Paitsi että paikalle ilmestyvät Lilyn kuolleet lapset, räävitön 9-vuotias kiusantekijä sekä kivettynyt litopedisikiö.

Mutta pian Lily kyllästyy ja alkaa huvittaa itseään seuraamalla tyttäriensä intiimielämää. Eikä malta millään pitää näppejään erossa elävien maailmasta.

Kuinka kuolleet elävät pöllyttää aikamme viimeistä tabua, kuolemaa. Self tekee häijyä pilaa siirappisista elokuvista ja kirjoista, joissa kuolleet jäävät tarkkailemaan rakkaittensa elämää. Teos on osittain myös elämäkerrallinen, sillä Lily on muotokuva Selfin syöpään kuolleesta äidistä.

”Selfin romaaneista vahvin ja koskettavin.” – Sunday Telegraph

”Mestarillista ironiaa.” – Los Angeles Times

muokattu 30.12.2014

Saatana saapuu MoskovaanVariksen VelhoKertomus näkevistäOikukas kuolemaKenraali kirjastossa
Uusin jäsen: Topi Kopakkala