Vanhan kulttuurin kurssi

Jukka Parkkinen
Julkaistu: 1996 (WSOY)
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: ydinsota

Päällyksen suunnittelu: Tuula Mäkiä. Sidottu.

Ande Jussa on kulttuuriaineiden opiskelijana Anaren yliopistossa Uudessa-Australiassa. Enemmän kuin itse opiskelut Andea kiinnostaa opiskelijajärjestö Sarvipäiden paliskunnan toiminta. Mutta jotta voisi säilyttää opiskelijan statuksen, Anden on otettava itseään niskasta kiinni ja suoritettava jotain. Kesällä on vain yksi mahdollisuus, vanhan kulttuurin kurssi.

Heti kurssin alkaessa Ande tajuaa, että sillä on jokin aivan muu kuin opintoja kartuttava merkitys. Samaan aikaan hän joutuu yhdyskuntapalvelussa hoitamaan vanhaa ukkoa, jota pidetään noaidina, eräänlaisena shamaanina. Hänen seurassaan Ande kokee outoja asioita. Miten kaikki liittyy toisiinsa? Mikä on kurssin tehtävä? Yhtäkkiä Anden ennen niin rento elämä on muuttunut vaaralliseksi.

Vanhan kulttuurin kurssi on paitsi vauhdikas seikkailu myös katsaus tietoyhteiskunnan tulevaisuuteen ja sen mahdollisiin ongelmiin. Jännittävässä kertomuksessa sotketaan mukavasti maailmanjärjestys ja eri kulttuurit vuosia aikaisemmin tapahtuneen ympäristökatastrofin jälkeen. Uudesta-Australiasta kertoo myös Jukka Parkkisen aikaisemmin ilmestynyt teos Sinun tähtesi, Allstar.

(muokattu 13.03.2016)

Ihon alaisetPandemonium: Rakkaus on kapinaa (Delirium-trilogia, #2)Poltettu maa (Maze Runner, #2)Delirium: Rakkaus on harhaa (Delirium-trilogia, #1)Rajalla (Tarkoitettu-trilogia, #2)
Rinja
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen