Software

Julkaistu: 1992 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Software
Tyylit: scifikyberpunk
Avainsanat: philip k. dick -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentaneet Sari Kallioinen ja Anita Puumalainen. Nidottu.

Philip K. Dick -palkinto 1983.

Softwarea pidetään yhtenä cyberpunkin perusteoksista. Se voitti vuoden 1983 Philip K. Dick -kirjapalkinnon.

Teos esittelee henkilön, joka vaihtaa fyysisen ruumiinsa robottiruumiiseen. Henkilö itse, tai hänen muistonsa ja tunteensa, sijaitsee keskustietokoneen muistissa konstruktiona. Rucker kuvaa ruumiin vain etäjärjestelmäksi, jolla hoidetaan sellaisia asioita joita ei tietoverkossa voi tehdä, kuten sähkönsaaniin turvaaminen, jäähdytysjärjestelmien ylläpito ja uusien komponenttien asentaminen. Tietoverkkoympäristöt ovatkin ennen kaikkea sähköisiä ympäristöjä ja siksi tavallaan vieraita, muukalaisia Maapallolla, jossa sähköä toki esiintyy luonnollisessakin muodossa, mutta missä mikään sähköinen järjestelmä ei olisi syntynyt tai pystyisi selviytymään ilman fyysistä ylläpitoa.

Voiko kone olla ihminen? Voiko ihminen olla kone?

muokattu 21.12.2014

Musta linna ja muita outoja tarinoitaIlmestysten avaruus (Ilmestysten avaruus, #1)RautahermotPysy erossa lohikäärmeistä (Shadowrun: Vallan salat, #1)Lunastuksen arkki (Ilmestysten avaruus, #3)
Lyyskis
Uusin jäsen: touko kumpulainen