Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter, #8)Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter, #8)
J. K. Rowling, John Tiffany, Jack Thorne

Julkaistu: marraskuu 8, 2016
Avainsanat: aikamatkustus, näytelmä

Tylypahka - ei sittenkään mikään unelmakoulu?

Lähettänyt 326 päivää sitten :: Hiistu
Hiistu avatar
Harry Potter ja kirottu lapsi kirjaa lukiessani aloin miettiä, ettei Tylypahka ehkä olekaan niin hieno paikka kuin alkuperäistä Potter-sarjaa lukiessani ajattelin sen olevan. Olihan silloinkin Tylypahkassa esim. mielivaltaiselta tuntuneita opettajia ja oppilaat olivat toistuvasti hengenvaarassa, mutta kaikki ne taikuusjännyydet olivat niin kiehtovia, että jotenkin kuvittelin Tylypahkan sittenkin olevan kaikin puolin mahtava paikka käydä koulua.

Mutta Kirottua lasta ja Albus Potterin koulukokemuksia lukiessani siis mietin, että ehkä Tylypahkan ei sittenkään ole tarkoituskaan kuvastaa mitään "unelmakoulua" vaan että se ennemminkin on ongelmineen kuin mikä hyvänsä koulu (tai ainakin brittiläinen sisäoppilaitos?), pelkästään sijoitettuna maailmaan, jossa on olemassa taikuutta. Joissain asioissa jopa huonohko koulu. Voi toki johtua tarinan tiiviydestä ja Albuksen näkökulmasta, mutta minulle jäi hyvin epämääräiseksi, millä tavoin Tylypahkassa koetettiin puuttua hänen kokemaansa kiusaamiseen ja pahoinvointiin. (No se jäi mieleen, että rehtori ja Harry lähettivät toisilleen pöllöpostia.)

Millaisena opinahjona Tylypahkaa pidätte ja onko suhtautumisenne muuttunut Potter-tarinoiden edetessä? (Tai oman ikääntymisen myötä.) Entä tietääkö joku, onko Rowling itse kommentoinut näitä teemoja, esim. onko tarkoituksella halunnut kuvata koulumaailman ongelmia?
(luettu 582 kertaa)
Vastaa
Puolikuu 317 päivää sitten
En nuorempana ajatellut kovinkaan syvällisesti Tylypahkan ongelmallisuutta opinahjoja: se oli silloin mielestäni niin kiehtova, että olisin lähtenyt oppilaaksi vaikka heti.

Nykyään Tylypahka näyttäytyy aika hämmentävänä kouluna. Muistaakseni Viisasten kivessä kuvailtiin sitä, kuinka Harryltä meni jonkin aikaa oppia kulkemaan Tylypahkassa, niin, että hän onnistui välttämään kaikki kompaportaat ja paikkaa vaihtavat portaikot. Kuinkahan paljon Tylypahkassa tapahtuu tapaturmia? Vai eikö niitä vain oteta vakavasti siksi, että taikuudella on niin helppo parantaa ihmiset?

Uudet oppilaat myös heitetään vähän niin kuin suden suuhun ilman kummoistakaan perehdyttämistä mihinkään. Kyse on kuitenkin 11-vuotiasta lapsista, jotka ovat ehkä juuri saaneet kuulla olevansa velhoja tai noitia. No, siinäpä on sulateltavaa hetkeksi.

Jos ei kolhi itseään sairaalakuntoon Tylypahkan käytävillä tai portaikossa, voi oppilasta alkaa hieman ahdistaa syntyperään kohdistuva arvostelu, joka on koulussa näkyvää. Vaikka ketään ei saisikaan kutsua kuraveriseksi, koulussa on vahvat perinteet tuvasta, jonka jäsenien tiedetään liputtavan vahvasti puhdasverisyyden puolesta. Koulun johtoa tämä ei liiemmin tunnu haittaavan. Varsin liberaalisti suhtaudutaan myös siihen, että yhdestä tuvasta vuotaa jatkuvasti jengiä pahisten riveihin.

Tylypahkassa saa pärjätä omillaan ilman vanhempien tai muiden aikuisten tukea.
Vastaa | Tykkää
Hiistu 317 päivää sitten
On heillä onneksi tehokas sairaalasiipi, heh. Kuolemantapauksia ei tainnut juurikaan sattua, muistaakseni Myrtin kuolema oli ollut hyvin poikkeuksellinen tapaus.

Suunnistamisen haasteellisuus vaikuttaa semmoiselta, että jos olisi tahdottu, olisi kulkeminen kyetty järjestämään sujuvammaksi. Vaikka taikomalla... Vähän sellaista uusien oppilaiden tylyttämistä.

Aikuisten tuen puute on sellainen seikka, joka näin myöhemmin on minullakin pistänyt silmään. Aikoinaan oli ehkä vain jännää, kun nuoret päähenkilöt saivat seikkailla ihan itsekseen. Ja itsekseen pärjääminen sopi myös jotenkin jatkumoksi sille, että Harry oli varttunut ilman huolehtivia vanhempia. (Muistan toisaalta tykänneeni kovasti Sirius Mustasta. Tuntui hetken aikaa turvalliselta, että vihdoinkin olisi joku aikuinen huolehtimassa Harrysta.)

Minuakin hämmentää myös tuo, ettei Tylypahkassa koeteta ponnekkaammin (jos mitenkään?) puuttua siihen, ettei oppilaista tulisi pimeyden velhoja. Jonkinlaista syrjäytymisen ja rikollisuuden vastaista toimintaa luulisi olevan/olleen, jottei Voldemortin ja kuolonsyöjien kaltaisia ääri-ilmiöitä enää nousisi.

Olen sitten miettinyt, että ehkä Tylypahkassa noudatetaan jonkinlaista perustavanlaatuista moraalista relativismia, että oppilaat saavat vapaasti ryhtyä millaisiksi velhoiksi ja noidiksi tahtovat. Paitsi että ainakin nykyinen velhoyhteiskunta tuntuu kuitenkin jakavan taikuuden harjoittamista hyvään ja pahaan (lailliseen ja laittomaan). Pimeyden velholla tai noidalla todennäköisemmin tulee olemaan vaikeuksia sopeutua nykyiseen velhoyhteiskuntaan niin, ettei joutuisi hankaluuksiin lain kanssa, vaikkei valvonta aina kovin tehokasta olisikaan. Eli jollei yhteiskunnalliset ja öö... humanitääriset näkökulmat kiinnosta (tyyliin "älä kiduta lähimmäistäsi"), ihan oppilaiden omankin hyvinvoinnin kannalta olisi silti parasta, jos heidät saisi pysymään kaidalla tiellä. (Miten kävi Voldemortin? Huonosti. Kannattiko riehua kiroamassa ihmisiä? Ei kannattanut.) Plus ei voida olettaa, että ns. pahikset olisivat kaikki vapaasta tahdostaan päättäneet ryhtyä sellaisiksi. Ehkä eivät ole kyenneet vastustamaan ryhmäpainetta tai suvun perinteitä, ehkei ole ollut taitoja toimia sääntöjen mukaisesti, ehkä ovat olleet hukassa etsiessään omaa identiteettiään ja paikkaansa maailmassa, ehkä on tarvinnut hakea vahvistusta heikolle itsetunnolle, ehkä on kiristetty, kaltoinkohdeltu tai muutoin käytetty hyväksi... Sitä kyllä onkin sarjassa ihan hyvin käsitelty, ei ollut Dracolla kivaa.

Ehkä joku potterinsa (tai kirjailijan myöhempiä täydennyksiä) minua paremmin lukenut osaa kertoa, miten nämä miettimäni asiat oikeasti Rowlingin maailmassa menevät. Minusta on vain mukava mietiskellä. :)
Vastaa | Tykkää

Harry Potter ja kirottu lapsi - keskustelut

Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter, #8)Mihin petyit kirjassa?
Hiistu 318 päivää sitten
| 1 kommentti (Hiistu 318 päivää sitten)
Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter, #8)Kirjan liikuttavin kohta?
Hiistu 318 päivää sitten
| 1 kommentti (Hiistu 318 päivää sitten)
Aloita uusi keskustelu tästä kirjasta | Näytä kaikki keskustelut
Roy