RotukarjaRotukarja

Tyylit: scifi > dystopia

Kannibalismia ja huolestuttava maailmankuva

Lähettänyt 71 päivää sitten :: Salde
Salde avatar
Mitä mieltä olet tästä kirjasta? Mielestäni se oli jännitävä tulevaisuudennäkymä, joka oli jopa jollain tavalla realistinen. Jos eläimiä ei ole enää syötäväksi, ihmiset eivät pääse lihanhimostaan, vaan alkavat luokitella osan ihmisistä ainoastaan syötäväksi lihaksi. Ehkä kaikista häiritsevintä kirjassa oli lasten asennoituminen ihmisiin. He eivät oikein osanneet tehdä eroa niiden ihmisten, joita voi syödä, ja niiden, joita ei voi syödä, välillä. Ei vaikuta hyvältä...
(muokattu 70 päivää sitten)
(luettu 379 kertaa)
Vastaa
korpinaava 59 päivää sitten
Hieman kirjailijan omia ajatuksia kirjastaan Ylen uutisissa:

"Elämme matriiseissa, joissa tietyistä asioista tehdään luonnollisia. Yksi tällainen asia on partiarkaalisuus: meille on opetettu ties kuinka kauan, että naiset ovat vähempiarvoisia kuin miehet ja esimerkiksi kotimaassani naisia kuolee päivittäin sukupuolisidonnaisen väkivallan takia. Maailmassa on myös lihaan liittyvä matriisi: minulle on opetettu, että lihansyönti on terveellistä, vaikkei asia näin olekaan, koska muitakin vaihtoehtoja on.

Holokausti ei ollut kokonaisuutena sidoksissa natsijohtajien pahuuteen, vaan sen mahdollisti myös yhteiskunnallinen välinpitämättömyys. Kannibalistista dystopiaa ajatellen pitää vain luoda oikeat olosuhteet. Ja ne jotka eivät välitä ovat niitä, joita ei syödä.

Jouduin selvittämään, kuinka oikeat teurastamot toimivat. En pelkästään katsonut aiheeseen liittyviä videoita joissa teurastetaan erilaisia eläimiä, vaan minun täytyi myös perehtyä manuaaleihin, joissa kerrotaan askel askeleelta, kuinka eläimiä tapetaan. Tutustuin myös teurastamoissa käytettyihin koneisiin ja tekniikkaan. Myönnän, että itkin noihin aikoihin paljon, eikä tämä kaikki ole jäänyt kovin helposti taakse."
Vastaa | Tykkää
Salde 59 päivää sitten
Kiva että laitoit kirjailijan ajatuksia, kiitos. =) Jännittävä ajatus tuo "ne jotka eivät välitä ovat niitä, joita ei syödä". Aivan tottahan se on! Lihaa syövät ne, jotka eivät välitä siitä, kenen lihaa se on. Kuten nykyisinkin eläinten kanssa.
Vastaa | Tykkää

LordStenhammar, Nine