Ajan sankari (Usvasyntyinen, #3)Ajan sankari (Usvasyntyinen, #3)
Brandon Sanderson

Julkaistu: joulukuu 14, 2018
Tyylit: fantasia > korkea fantasia

Pohdintaa kirjan loppuratkaisusta

Lähettänyt 362 päivää sitten :: Darkki
Darkki avatar
Ajan sankari päättää Usvasyntyinen (Mistborn) -trilogian.
Mitä mieltä olette, saiko kirja ja myös trilogian päätösosa arvoisensa loppuratkaisun?

*** Ja niille jotka eivät ole vielä kirjaa lukeneet, älkää lukeko tästä eteenpäin juonipaljastuksia :) ***
(muokattu 361 päivää sitten)
(luettu 487 kertaa)
Vastaa
Darkki 362 päivää sitten
Itselläni oli ehkä aavistuksen ristiriitaiset fiilikset kirjan lopusta. Pidin kovasti trilogiasta ja sarjan juoni tempaisi mukaansa. Lordihallitsija (josta tuli hieman Sauron mieleen), oli vahvasti läsnä trilogiassa. Lordihallitsijan lähtö jätti jonkinlaisen aukon ja kirjan juoni viimeisessä osassa ei mielestäni ollut enää ihan niin vahvaa, mennen loppua kohden hieman kompuroiden kohti loppuratkaisua. Loppuratkaisu oli kuitenkin eeppinen ja jälkeenpäin voi todeta, että trilogia sai arvoisensa lopetuksen :)

Sääli, että kirjasarja loppui tähän, sillä olisin mielelläni lukenut lisää kirjan hahmoista ... ja vaikka Brandon jatkaakin neliosaista Mistborn: Wax & Wayne -sarjaa, joka sijoittuu samaan maailmaan, niin tapahtumat ovat noin 300 vuotta tämän kirjan jälkeen. Suosittelen kuitenkin tutustumaan jatkosarjaan ja toivottavasti Jalava tulee tämän myös suomentamaan :) Jatkosarja on mielestäni yhtä hyvä tähän trilogiaan verrattuna ja Brandonilla pysyy hyvin punainen lanka käsissä vieden maailman (sekä Cosmere-maailmankaikkeuden) tapahtumia eteenpäin.
(muokattu 351 päivää sitten)
Vastaa | Tykkää
Jouni 274 päivää sitten
Minäkin pidin trilogiasta paljonkin noin lähtökohtaisesti, mutta loppu, ja muutenkin nämä jumalatason voimat hieman tökkivät kohdallani. Sinällään asioita taustoitettiin ja alustettiin hyvin tarinan edetessä, mutta siltikin Vinin ja Sazedin saamat voimat menivät mielestäni överiksi. Samoin ontui mielestäni tämä maailman taustan selittäminen, että Lordihallitsija oli ensin muina miehinä siirtänyt planeetan kiertorataa, mutta kun siirto oli mennyt liian pitkälle, niin sen sijaan, että hän olisi vaikka pariin otteeseen yrittänyt iteroida rataa paremmaksi, niin koko planeetan eliöstö ja geologia piti muokata kestämään muuttuneet olosuhteet. Ja lopuksi sitten Sazed tietämyksensä turvin suitsait korjasi kiertoradan ja siinä sivussa resetoi ihan kaiken muunkin, kun ensin on toistatuhatta sivua vakuuteltu, että kyllä tämä maailma on nyt ihan tuhon oma ja lopuillaan. Eli kyllä tästä minulle melkoinen Deus ex machinan maku jäi suuhun. Eeppinen oli toki loppu, ja omaa logiikkaansa noudattava, mutta mieleen nousee väkisinkin vertailu halvahkosti käsikirjoitettuun Hollywood-leffaan, jossa lopuksi tehdään pakollinen kaikkia todennäköisyyden ja järjen lakeja uhmaava ihmepelastus, että katsojalle jäisi hyvä fiilis ja olosuhteet jatko-osia varten olisivat valmiiksi pedattuna. Tämä trilogia ei toki ollut halvahkosti kirjoitettu, vaan koin asian niin päin, että kun Sanderson oli onnistunut tarinassaan ja hahmoissaan niin monelta osin, niin rima nousi korkealle näiden kritisoimieni asioiden kohdallakin. :)
Vastaa | Tykkää

Aiheeseen liittyviä muita keskusteluja

Kirjasarja: Usvasyntyinen
Jatkaako Jalava kirjojen suomentamista?
Darkki 363 päivää sitten
| 1 kommentti (Darkki 359 päivää sitten)
Brandon SandersonKirjailija: Brandon Sanderson
Cosmere-maailmankaikkeus