Kirjasarja :: Lumen ja jään maa

Kertooko Lumen ja jään maa -sarja suomalaisen sielunmaiseman?

Lähettänyt 87 päivää sitten :: Taru Väyrynen
Taru Väyrynen avatar
Luin Lumen ja jään maa -sarjan vasta aikuisena, ja ensimmäisen kirjan alku vaikutti melko tavanomaiselta, mutta kirjan keskivaiheilla tarina lähti (lähes kirjaimellisesti) lentoon. Sen jälkeen en ihmetellyt sitä, miten suosittu sarja on ollut, ja miten ylistäviä arvioita se on saanut myös täällä Risingshadowissa. Loput sarjan kirjat luin sitten yhä vaikuttuneempana. Ne ovat varsin perinteistä korkeaa fantasiaa, mutta pohjoismaisen mytologian mausteilla hyvin omaperäisesti toteutettuina. Tyylilajissaan sarja on mielestäni yhä ylittämätön kotimaisessa fantasiakirjallisuudessamme.
(luettu 214 kertaa)
Vastaa
Wanda 85 päivää sitten
Itse muistan vieläkin automatkan Ylläkselle erään yläkoulun hiihtoloman aikaan, kun ensimmäisen kerran sukelsin tähän Ilkka Auerin luomaan maailmaan. Täten allekirjoitan aloitusviestisi viimeisen lauseen täysin, Lumen ja jään maa -sarjalla on aivan erityinen paikka sydämeni kammioissa. Viimeksi lukaisin sarjan läpi viime vuoden kesällä ties monennenko kerran ja rakastuin uudelleen. Varsinkin talven rakastava kuvailu vakuutti minut viime lukukerralla jopa edellisiä kertoja enemmän. Hienoa nähdä, kuinka lempikirjoihinsa voi vuosienkin jälkeen löytää uudenlaisen miellyttävän näkökulman oman lukumaun muuttuessa. Myös toki osoitus hyvästä kirjallisuudesta, omasta mielestäni.Helena Wariksen Pohjankontu -sarjan (varsinkin) ensimmäisestä osasta sai hieman samanlaista fiilistä, nyt kun oikein mietin edes lähelle päässeitä kotimaisen spefikentän antimia. Toki omat tietoni ovat rajalliset ja samoin on makuni.
Vastaa | Tykkää

Iivari, Freyja, Rinja, Darkki