Isadella: Sydän kylmänä (Isadella, #1)Isadella: Sydän kylmänä (Isadella, #1)
Sari Luhtanen

Julkaistu: kesäkuu 2019
Avainsanat: kotimainen, vampyyrit

Miksi Isadellan äitien vampyyriyttä ei kerrota takakannessa?

Lähettänyt 8 päivää sitten :: Nafisan
Nafisan avatar
Isadella - Sydän kylmänä meni uutuuskatalogeja selatessani täysin ohitse, sillä sen kansikuva ja kuvaus ovat niin huomiota herättämättömät. Vasta, kun eräs tuttuni oli lukenut sen ja nostanut erään asia esille, luin sen itsekin. Isadellan kolme äitiä ovat polyamorisia, joita ei ole vielä kauhean näkyvästi kirjallisuudessa ollut, mutta heidän vampyyriytensä on täysin jätetty pois kuvauksesta. Juuri sana vampyyri tuttuni kuvauksessa sai minut tarttumaan tähän. Pienen vihjeen antavat nimen Ä-kirjainten pisteet, jotka ovat kulmahampaan muotoiset ja veriset. Olisikin kiinnostavaa tietää, miksi vampyrismiä salaillaan, kirjassa kun asia tulee todella nopeasti esille. Ovatko vampyyrit noloja? Suomalaisia vampyyritarinoita kuitenkin ilmestyy ja varsin hyviä sellaisia, kuten Terhi Tarkiaisen Pure muakin osoittaa. Monissa kirjastoissa ja näköjään täällä Risingissakin tämä on merkitty mainstream nuortenkirjaksi, joten spefiallergiset saattavat tarttua tähän vahingossa, mutta on tuskin kauhean hyvä lähtökohta mennä pimittämään yliluonnollista elementtiä noin. Rehellisesti vaan spefiin kirjastoissakin, niin saa enemmän lukijoita, luulen.
(luettu 88 kertaa)
Vastaa
Taru Väyrynen 6 päivää sitten
Tuli mieleen, että vampyyrit on ehkä aiottu yllätykseksi, jota ei haluta spoilata. Mutta kieltämättä outo ratkaisu, sillä useimmiten kai lukija haluaa jo kirjaan tarttuessaan tietää, lukeeko mainstreamia vai spefiä.
Vastaa | Tykkää

Uusin jäsen: Irma Niemiaho