Vercingetorixin tytär (Asterix, #38)Vercingetorixin tytär (Asterix, #38)
Jean-Yves Ferri, Didier Conrad

Julkaistu: lokakuu 24, 2019
Tyylit: sarjakuva, historia, seikkailu
Avainsanat: huumori

Luetteko vielä Asterixejä?

Lähettänyt 116 päivää sitten :: Darkki
Darkki avatar
Uusin Asterix julkaistiin loppusyksystä ja kiinnostaisi kuulla moniko on tämän lukenut ja ylipäänsä kiinnostaako vielä Asterixit? Itse rohmusin Asterixejä nuorena kovasti ja olivat sarjakuvista ehdottomia suosikkejani. Enää en ole näitä pitkiin aikoihin lukenut, mutta jos kyseinen teos sattuisi käteeni, niin varmasti selailisin sen läpi :)
(luettu 226 kertaa)
Vastaa
kyty 116 päivää sitten
Täytyy myöntää, että en ole lukenut Asterixeja vuosiin, vaikka lapsena luin niitä moneen kertaan. Nyt ei vanhojakaan albumeita ole tullut luettua edes nostalgiasyistä, ja uusimmat ovat jääneet tuntemattomiksi. Jos albumi olisi sopivasti jossain käsillä ja itsellä luppoaikaa, niin saattaisin hyvinkin lukea läpi tai vähintään selailla, mutta muuten ei varmaan tulisi luettua edes kirjastossa...
Pisania 116 päivää sitten
Tykkään kyllä edelleen Asterixeista, ne ovat onnistuneet säilyttämään viehätyksensä pienestä pitäen. En kovin aktiivisesti niitä lueskele, mutta muutaman vuoden välein yleensä iskee himo palata voittamattomien gallien kylään ja käyn rohmuamassa albumeja kirjastosta. Asterix-kirjasto -sarja on hyvä, koska sen kokoelmaniteissä on paljon tietoa tarinoiden taustoista. Luin tuon uusimman pari päivää sitten ja mielestäni uusien tekijöiden sarjikset ovat olleet ihan kelpoja. Piirrosjälki ei ole yhtään huonompaa kuin alkuperäisissä ja tarinatkin ovat oikein onnistuneita. Vanhat tutut hahmot ja klassikkovitsit jatkavat elämäänsä, mutta on joukkoon ujutettu uusiakin juttuja (esim. kyläläisten nuorempi polvi, joka on vanhempiaan tiedostavampaa).
FreakyMike 116 päivää sitten
Nuo uudemmat Asterixit eivät kiinnosta samalla tavalla kuin alkuperäiset Goscinnyn käsikirjoittamat albumit. (Ostan välillä toki myös uusiakin, jos halpoja yksilöitä tulee vastaan kirpputoreilla.) Suurin osa sarjasta löytyy jo omasta hyllystä, joten niitä tulee luettua aina joskus. Edellinen kerta taisi olla joskus toissakesänä.
Rinja 109 päivää sitten
Enpä ole lapsuuden jälkeen juuri lueskellut, mutta olen viime aikoina kiinnittänyt niihin taas enemmän huomiota kun kaveri on alkanut toimia niiden kääntäjänä ja mm. kirjoitellut niiden käännösratkaisuista blogiinsa (https://sanahirvio.fi/blogi). Viimeisimpien albumien tietokantatiedoissa ei muuten näköjään näy kääntäjän nimeä ja muitakaan metatietoja, ne voisi koettaa kaivaa jostain.
Taru Väyrynen 108 päivää sitten
Asterixissa oli aikoinaan omanlaisensa viehätys, nykyisiä ei ole tullut luettua, mutta pitäisi varmaan tutustua.
Echramath 106 päivää sitten
René Goscinny oli silleen nero mieheksi ja sarjakuvan mestari (ykkössuosikkini on tosin Lucky Luke). Jämähdin tuossa Finnconin aikoihin vahingossa Jyväskylään, joten kirjasossa luin kaksi Asterixia, uuden Ferri ja Conradin Caesarin laakeriseppeleen ja ihan kontrollina Asterix Hispaniassa. Ero oli kuin yöllä ja päivällä, sano, uusio-Asterix vaikutti lähinnä kömpelöltä fanifiktiolta. Tosin näin Vercingetorixin tyttärestä näytesivun, jonka sisältö ja rytmitys vaikutti ihan oikealta Asterixilta!

Pätkääkään en tykkää siitä, että hieman vanhuudenhöperöltä vaikuttava Uderzo vaatii nykyisin käytettävän hänen tekstaukseensa perustuvaa fonttia, joka ei sovi suomen kieleen ollenkaan. Vanhat painokset oli sentään tekstattu käsin, mikä on ikävästi katoava taiteenala sekin.

Uusin jäsen: Bea balk