Nykyajan Orwell?

Lähettänyt 30 päivää sitten :: Kai Varma
Kai Varma avatar
Koronakaranteenissa sain luettavakseni sattuman oikusta tämän kirjan ja jäin koukkuun. Tänä aamuna luin kammottavan uutisen, jonka mukaan Kiiinassa steriloitaisiin uiguurinaisia etnisin perustein. Tuli mieleen, että ei ole niin karmeaa fiktiota, ettei reaalielämä sitä voittaisi.

Kun aloin lukea kirjaa juutuin aluksi sen johdanto-osaan , johon oli laadittu tieteellisen tuntuinen kuvaus ilmastonmuutoksesta. Kuvaus ilmastonmuutoksesta on niin pelkistetty ja vakuuttava, ett oli helppo uskoa, että noinhan se menee. Ilmastonmuutos johtaa maailmanlaajuiseen katastrofiin ja sitä kautta saranakohtaan, missä vanhat valtarakenteet murtuvat. Vallan anastavat fasistit käyttäen vallankuouksellista feminististä ajatusta hyväkseen. Pitkään pidin tuota johdanto-osaa kirjan "pihvinä", kunnes vähitellen oivalsin, että kirja kertoo paljon karmeammasta uhasta, eli kontrlloimattoman geenimanipulaation uhasta ihmiskunnalle. Evoluutio geenimuunnosten avulla on tähän asti ollut luontoäidin yksinoikeus.
Pidin kirjaa mustan huumorin mestariteoksena, kunne tänä aamuna hymy hyytyi kun luin tuosta uiguurinaisten kohtelusta.
(luettu 264 kertaa)
Vastaa
Matti Karjalainen 6 päivää sitten
Kai Varma taitaa olla sama asia kuin Usko Toivo? Mutta kukapa kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse.
Vastaa | Tykkää
Kai Varma 5 päivää sitten
Olisihan se tietysti hienoa, jos niin olisi, mutta on tuotettava pettymys. Sain tuon kirjan käsiini sattuman kautta sillä kävin vaimoni kanssa alkuvuodesta teatterissa katsomassa esityksen " homo sapiens". Pidin kovasti, ja halusin tutustua esityksen takana olevaan israelilaiseen kirjailijaan, ja tilasin netistä hänen uudemman kirjansa "huomisen lyhyt historia". Koska olin joutunut iästäni johtuen koronakaranteeniin, jouduin tilaaman sen netistä. Tottumattomana netin käyttäjänä mokasin ja sain luettavakseni kirjan "Tulevaisuuden lyhyt historia”. Juutuin sen johdanto-osan, joka oli äärimmilleen kansantajuistettu pelkistys ilmatieteenlaitoksen ilmasto-oppaasta, joten yhtäkkiä ymmärsin hiilenkierron kokonaisuuden ja luulin pitkään, että tämä olisi ollut kirjan ”pihvi”, joka vain tarjoiltiin fiktiivisessä kontekstissa.
Olen jo siinä iässä, että huoli maailmasta, jossa lapsenlapseni joutuvat elämään on jo pääasia. Kiinnostuin kovasti tuosta ilmastonmutoksesta, ja halusin keskustella karanteenista käsin asioita paremmin tietävien kanssa. Olin pakotettu ottamaan osaa some keskusteluihin, joita olin karttanut siihen asti, löytääkseni jonkun viisaan, joka osaisi sanoa, onko tuo sivulla 17 esitetty hiilenkierto lähtökohtaisesti oikein. Nopeasti tuli selväksi, että kukaan ei uskaltanut tai osannut sanoa tuosta asiasta mitään. Mutta jos siinä olisi ollut virheitä, ei noilla foorumeilla olisi sanoja säästelty. Tulin vakuuttuneeksi siitä, että hiili todella kumuloituu biosfääriin, ja uskaltauduin keskustelemaan asiasta ilmastofoorumilla.
Siellä käymäni keskustelu sai minut oivaltamaa, että tottahan tuo kaavio on. Mutta se ei ole kirjan ”pihvi”, vaan kaavio on lähtökohta fiktiiviselle tarinalle, joka lähtee tämän päivän todellisuudesta ja siirtyy tulevaisuuden fiktiiviseen maailmaan, missä ilmastonmuutos johtaa ihmiskunnan kaaokseen. Kaaoksen keskellä vallan kaappaavat fasistit. Fasismia on vaikea käsitellä muuten kuin dokumentoiden tai mustalla huumorilla Veikko Huovisen tapaan. Tässä kirjassa on valittu tuo musta huumori, jossa fasistit puetaan feminismin kaapuun ja he kaappaavat vallan fanaattisen uskonliikkeen avulla (vert QAnon). Kun fasistit saavat haltuunsa nykytieteen ilman kontrollia, on Hitlerin haave arjalaisesta ihmisestä kovin vaatimaton tavoite verrattuna siihen mitä nämä fasistit aikovat. Geenimanipulaatio väärissä käsissä on karmeampi ajatus kuin mikään ilmastonmuutos.
Tuhon jälkeen jää ihmiskunnasta jäljelle vain rippeet. Maailmankirjallisuudessa tätä asetelmaa on käsitellyt ainakin Kurt Vonnegut kirjassaan ”Galapagos”. Siinä Galapagos saarelle pelastautuneesta ihmisryhmästä kehittyy evoluution voimasta vesieläin, koska ruoka on otettava sukeltamalla merestä. Tässä kirjassa luontoäiti on paljon luovempi, ja ihmisyys saa uusia ulottuvuuksia, kun luontoäiti pääsee tekemään työtään puhtaalta pöydältä.
Toinen vertaus mielestäni löytyy Stanley Kubrikin elokuvasta ”Avaruusseikkailu 2000”, joka alkaa ihmiskunnan alkuhämärästä ja etenee avaruusaikaan ajurinaan musta möykky, jota ei selitetä. Tämä kirja lähtee tästä päivästä, ja etenee hamaan tulevaisuuteen ajurinaan evoluutio.
Oivalsin siis tuon kirjan suuruuden vasta pohdittuani sitä puoli vuotta eri nettikeskustelujen avulla, joten jokainen varmasti ymmärtää, ettei näin hitailla hoksottimilla varustettu ihminen saa aikaa noin monitasoista teosta, mutta puolen vuoden opiskelun jälkeen olen kyllä, jos en sen viisaampi, niin tietävämpi kumminkin. Ainakin tämän kirjan suhteen!
Vastaa | Tykkää

Uusin jäsen: Mona