Maaginen kaukoputki

@ Philip Pullman
Maaginen kaukoputki (Universumien tomu #3) - Philip Pullman 8.00   374

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Helene Bützow.

1. laitos: Tammi, 2001. Kannen kuva: Eric Rohman. Kannen ja ulkoasun suunnittelu: Markko Taina. Sidottu, kansipaperi. 3. painos 2003.
2. laitos: Loisto (Tammi), 2007. Kannen kuva: Eric Rohman. Kannen ja ulkoasun suunnittelu: Markko Taina. Nidottu.
3. laitos: Tammi, 2007. Elokuvakansi. Sidottu.
4. laitos: Otava, 2018. Kansi: Tuuli Juusela. Sidottu.

British Book Awards Children’s Book of the Year 2000, Whitbread Book of the Year -palkinto 2002. World Fantasy -palkintoehdokas 2001, kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiaromaanit) 2001, YRCA-Intermediate -palkintoehdokas 2003, vuonna 2019 The Guardianin listalla The 100 best books of the 21st century sijalla 6.

Rouva Coulter on siepannut Lyran vangikseen ja vaivuttanut hänet uneen yrttilääkkeillä. Kun Lyra herää, hän tietää heti, mitä uni merkitsee: hänen ja Willin on lähdettävä Kuolleiden maahan ja pelastettava Roger, Lyran ystävä. Tehtävä on vaarallinen ja miltei mahdoton, kukaan ei ole koskaan palannut Kuolleiden maasta. Willillä on salaperäinen veitsi, jolla voi leikata ikkunan mihin tahansa maailmaan. Mutta kuten Iorek Byrnison sanoo, veitsellä voi tehdä myös rajatonta vahinkoa. Ja mitä oikein on Tomu – mikä on sen perimmäinen merkitys? Ratkaiseva osa arvoituksen selvittämisessä on tohtori Mary Malonella, joka tutkii Varjohiukkasia. Mary rakentaa kaukoputken ja pystyy näkemään Tomun.

Maaginen kaukoputki on trilogian huima päätösosa, kertomus maailmojen välisestä kamppailusta, jossa kaikkien kohtalo riippuu kahden nuoren, Lyran ja Willin, vaikeasta ratkaisusta.

Kirja julkaistu 2001 (Tammi)
Alkuperäinen nimi The Amber Spyglass
Tietoja muokattu joulukuu 12, 2022

Universumien tomu

Vuonna 2008 julkaistua Once Upon a Time in the Northia ei suomennettu. Se on samantyylinen lisäosa trilogiaan kuin Lyran Oxford.

Alasarja Lyran kirjat

Kultainen kompassi (Universumien tomu #1) 8.08   520
Salaperäinen veitsi (Universumien tomu #2) 7.72   414
Maaginen kaukoputki (Universumien tomu #3) 8.00   374
Lyran Oxford 6.06   115

Ruosteinen susi
tammikuu 1, 2016

En ole mikään itkupilli, mutta itkin (tai oikeastaan lähinnä nyyhkytin) kirjan aikana useampaan otteeseen. Loppu jäi niin hirveän surullisena kaihertamaan. Lyra & Will never together... Olisin myös kaivannut Iorek Byrnisonia enemmän, rakastan tuota lempeää, haarniskoitua karhua. Mahtava trilogia. Yhyy.

tintti89
lokakuu 31, 2009

Tämä kirja on selkeästi trilogian huonoin osa. Juoni etenee melko hitaasti, sillä vastaamattomia kysymyksiä on paljon edellisistä osista. Osan tapahtumista olisi voinut jättää kokonaan mainitsematta, minkä lisäksi juoni on osaltaan melko ennalta-arvattava. Tällaisenaan kirjassa oli ehkä vähän turhankin paljon tapahtumia, eli itse olisin jakanut kirjan kahteen osaan. Kirjassa oli liikaa seurattavia henkilöitä. Tapahtumat pomppivat koko ajan paikasta ja henkilöstä toiseen, ja välillä sai miettiä, että kukas tämä henkilö onkaan. Isä Gomez oli täysin turha henkilö, jolla ei periaattessa ollut mitään tekemistä juonen kanssa. Positiivista henkilöissä oli Iorekin lyhyehkö paluu. Myös enkelit olivat mielenkiintoisia henkilöitä. Kirjan loppu oli hieno, mutta olisin toivonut enemmän Willin ja Lyran tunteita mukaan. Olisin myös tahtonut tietää, mitä Willille lopulta kävi omassa maailmassaan. Tästä kirjasta tuli myös selvästi mieleen muita kirjoja, yhtenä esimerkkinä Maryn maailman olennot ovat aivan kuin Remnants-sarjasta. En varsinaisesti suosittelisi kirjaa, ainakaan vanhemmille lukijoille, mutta pakko se on lukea, jos on sarjan jo aloittanut.

Jehudiel
joulukuu 15, 2008

Tämä kirja on sarjan paksuin, eikä syyttä, onhan Willillä ja Lyralla vielä niin paljon tehtävää. Myös Lordi Asrielin ja rouva Coulterin tarina syvenee ja saa varsinkin rouva Coulterin hahmon vielä moniulotteisemmaksi. Kuolleiden maa-episodi ei ollut lempikohtani kirjasta, mutta kyllä sen luki siinä missä muunkin kirjan. Orfeus ei varmaan tehnyt sitä ihan näin. Vaikka kirja ei ole mikään ohut plattana, sivut melkein lentävät pois tieltä, kun syventyy kunnolla. Niiden otusten maassa tapahtuvaa jaksoa pidän itse kirjan ehkäpä parhaana antina, siellä ne suuret tunteet tulevat esiin. Minulla on viimeisten sivujen kohdalla papereita kirjanmerkkeinä, jotta löytäisin lempikohtani. Loppuratkaisu mietitytti vielä pitkään kirjan loputtua. Kiitos ja kumarrus Pullmanille tästä sarjasta. Parhaimpiin lukemiini trilogioihin kuuluva sarja.

Greenbolt
huhtikuu 13, 2008

Kirjan viimeinen osa voi vaikutta turhankin paksulta, mutta aika hurahtaa kuin siivillä sivuja lukiessa. Lisää maailmoja, uusia maagisia laitteita ja rakastettavia henkilöitä. Näitä Pullman tarjoaa meille viimeisessä osassa. Kahden edellisen kirjan muodostamat kysymykset saavat vihdoin vastaukset tässä trilogian tunteikkammassa osassa. Varsinkin loppuratkaisu on upea. Luin sen uudelleen ja uudelleen. Ensimmäinen kirja, joka sai minut tunteiden valtaan. En kehota, vaan vaadin kaikkia fantasian ystäviä ainakin tutustumaan kirjasarjaan. Toinen osa on henkilöille, jotka pitävät pojasta päähenkilönä.

Jackalbury
helmikuu 23, 2007

Loistavan fantasia trilogian huipennus. Maaginen kaukoputki antaa arvoisensa lopun tarinalle joka on kulkenut Kultaisen kompassin ja Salaperäisen veitsen halki. Kirja oli mielenkiintoinen ja jännittävä, Haamut ja maailmojen välillä hyppiminen nousivat tärkeämmiksi kuin aiemmin. Lisäksi retki Kuoleman maahan ja siellä paljastuneet asiat selittivät hieman asioita. Mielenkiintoinen henkilö oli Salaperäisessä veitsessä esiintynyt tiedenainen Marlowe. Suuri lopputaistelu ja Kaikkivaltiaan paljastuminen huipensivat hienon tarinan, mutta kaunein ja hienoin kohta oli Lyran ja Willin kohtalo niiden outojen otusten maailmassa. Hieno kirja ja suosittelen kaikille ketkä etsivät ajatuksia herättävää luettavaa ja sykähdyttävää lukukokemusta. Arvosana: 10.

Fantasyfan
helmikuu 15, 2007

Pullman tuo kirjasarjaansa taas yhden (tai useammankin) ulottuvuuden lisää ja tarinan maailmankaikkeus muokkautuu aina vain mielenkiintoisemmaksi. Juuri tämä tarinan maailma ja sen rakenne tuo paljastaa itsestään jotain uutta ja mielenkiintoista joka syvyydessään hyvin mielenkiintoinen. Tarinan loppuratkaisu on hykerryttävän hieno.

Truuners95
huhtikuu 11, 2016