Maaginen kaukoputki (Universumien tomu #3) - Philip Pullman10

Kirja-arvio :: Maaginen kaukoputki

Kirjoittanut Jehudiel

Tämä kirja on sarjan paksuin, eikä syyttä, onhan Willillä ja Lyralla vielä niin paljon tehtävää. Myös Lordi Asrielin ja rouva Coulterin tarina syvenee ja saa varsinkin rouva Coulterin hahmon vielä moniulotteisemmaksi. Kuolleiden maa-episodi ei ollut lempikohtani kirjasta, mutta kyllä sen luki siinä missä muunkin kirjan. Orfeus ei varmaan tehnyt sitä ihan näin. Vaikka kirja ei ole mikään ohut plattana, sivut melkein lentävät pois tieltä, kun syventyy kunnolla. Niiden otusten maassa tapahtuvaa jaksoa pidän itse kirjan ehkäpä parhaana antina, siellä ne suuret tunteet tulevat esiin. Minulla on viimeisten sivujen kohdalla papereita kirjanmerkkeinä, jotta löytäisin lempikohtani. Loppuratkaisu mietitytti vielä pitkään kirjan loputtua. Kiitos ja kumarrus Pullmanille tästä sarjasta. Parhaimpiin lukemiini trilogioihin kuuluva sarja.

Maaginen kaukoputki

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Helene Bützow. Kannen kuva: Eric Rohman. Kannen ja ulkoasun suunnittelu: Markko Taina. 3. painos 2003. 4. nidottu painos 2007. Elokuvakantinen painos 2007. Uusi sidottu painos 2018, Otava.

British Book Awards Children’s Book of the Year 2000, World Fantasy -palkintoehdokas 2001, kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiaromaanit) 2001, Whitbread Book of the Year -palkinto 2002, YRCA-Intermediate -palkintoehdokas 2003, vuonna 2019 The Guardianin listalla The 100 best books of the 21st century sijalla 6.

Rouva Coulter on siepannut Lyran vangikseen ja vaivuttanut hänet uneen yrttilääkkeillä. Kun Lyra herää, hän tietää heti, mitä uni merkitsee: hänen ja Willin on lähdettävä Kuolleiden maahan ja pelastettava Roger, Lyran ystävä. Tehtävä on vaarallinen ja miltei mahdoton, kukaan ei ole koskaan palannut Kuolleiden maasta. Willillä on salaperäinen veitsi, jolla voi leikata ikkunan mihin tahansa maailmaan. Mutta kuten Iorek Byrnison sanoo, veitsellä voi tehdä myös rajatonta vahinkoa. Ja mitä oikein on Tomu – mikä on sen perimmäinen merkitys? Ratkaiseva osa arvoituksen selvittämisessä on tohtori Mary Malonella, joka tutkii Varjohiukkasia. Mary rakentaa kaukoputken ja pystyy näkemään Tomun.

Maaginen kaukoputki on trilogian huima päätösosa, kertomus maailmojen välisestä kamppailusta, jossa kaikkien kohtalo riippuu kahden nuoren, Lyran ja Willin, vaikeasta ratkaisusta.