Mustan kuningattaren lohikäärmeet, kuten arvata saattaa, sijoittuu Kronikoiden kakkos- ja kolmososien välimaastoon. Suurintä roolia tässä osassa näyttelee Sininen valtiatar Kitira, joka etenee seikkailusta toiseen niin uskollisen Skie-lohikäärmeensä kuin ennalta arvaamattomienkin tahojen avustamana. Myös kaikkien himoamalla lohikäärmekristallilla on tärkeä osa tarinassa. Kertomus on enimmäksen Kitiaran ja Lauranan kamppailua päämääriensä eteen, mutta oman mausteensa seikkailuihin tuovat monet muutkin vanhat tutut, kuten Derek Kruununvartia. Uusia kasvojakin luotu tätä opusta varten, mainittakoon vaikkapa keisari Ariakaan noita Iolanthe. Hyvin valotetaan myös kreivi Sothin elämää ja Mustan kuningattaren päähänpinttymän takia Kitiara joutuu lopulta epäonnekseen kohtaamaan pelätyn kuolon ritarin. Itse pidin tässä eniten siitä, että huomiota kiinnitetään Kitiaraan enemmän kuin Kronikoissa ja hänen tarinaansa kerrotaan tarkemmin. Laurana kumppaneineen etenee samanaikaisesti toisaalla ja heistä totta kai kerrotaan myös, mutta minä kiinnostuin tällä kertaa Kitiaran roolista. Harmittavinta oli Tanisin ja lopun porukan poissaolo, muttei se sinänsä häirinnyt tarinan edetessä jouhevasti. Jotkut juonen käänteet jäivät kyllä häiritsemään tyylillä, että "oliko tuon nyt pakko mennä noin kun olisi ollut parempi tehdä näin", mutta lopputulos oli kuitenkin viihdyttävä. Näitä Kadonneita kronikoita lukee mielellään kun saa taas palata vanhaan tuttuun maailmaan ja lukea tutuista hahmoista aikaisemmin kertomattomia tarinoita.

Tietoa kirjasta :: Mustan kuningattaren lohikäärmeet

Margaret Weis, Tracy Hickman Julkaistu: syyskuu 16, 2008
Tyylit: fantasia
Avainsanat: dragonlance, dungeons & dragons, lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Matt Stawicki. Sidottu.

Pelätty Sininen valtiatar Kitiara panee alulle suunnitelman, jonka mukaan Solamnian ritarit lähtevät Jäävallille etsimään Lohikäärmepeistä. Kitiaran kilpailijatar Laurana aloittaa myös matkan, jossa hän, Sturm, Flint ja Tasslehoff liittyvät ritarien seuraan heidän suorittaessa vaarallista tehtäväänsä.

Kitiaran itsensä on mentävä koko Krynnin pelätyimpään paikkaan, ... (lisää)

Kevätaamun lohikäärmeet (Dragonlance: Kronikat, #3)Kääpiökuilujen lohikäärmeet (Dragonlance: Kadonneet kronikat, #1)Talviyön lohikäärmeet (Dragonlance: Kronikat, #2)Tiimalasivelhon lohikäärmeet (Dragonlance: Kadonneet kronikat, #3)Syyshämärän lohikäärmeet (Dragonlance: Kronikat, #1)
Wanda, Mustelmann, Eija, Iivari
Uusin jäsen: Doora