Kirja-arvio: Muinainen taika

Kirjoittanut Xariel - 5.0

Minä sitten kerta kaikkiaan pidän tästä kirjasta. Paljon, paljon, paljon. ^^ Kirjan aihe on omaperäinen, juoni samoin. Tapahtumat yllättävät, säilyttäen silti tasapainon maagisten tapahtumien ja realistisen kuvauksen välillä. Nykypäivään sijoittuvalla fantasiatarinalla on aina olemassa se heikkous, että kirjailija sortuu joko liialliseen fantasiointiin, tapahtumista tulee liian yliluonnollisia ja se tasapainoksi tavoiteltu realismi talloutuu korkeafantasiaa muistuttavien elementtijärkäleiden alle. Niin ei kuitenkaan ole tässä, mikä on loistava asia. Syy-seuraus -suhteet ovat myös kohdallaan. Kirja onnistuu sisällyttämään kaikenmoisia selviä fantasiaelementtejä - selvimpänä ehkä aikamatka keskiajalle - hylkäämättä silti realismin tunnetta. (Curleyn toisessa suomennetussa kirjasarjassa, Aikavartio-trilogiassa tätä samaa on tavoiteltu - menestyksekkäästi siinäkin - mutta ei kuitenkaan läheskään niin hyvin kuin tässä. Hahmoista. Kate on söpö, älykäs, yli-innokas... ja noita. Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö hän olisi noita ja ylpeä siitä. Se heijastuu hänen kertojaosuuksissaan, ja samoin lukijalle ilmaistaan hyvin hänen turhautumisensa Jarrodiin pojan epäuskoisuuden ja jääräpäisyyden edessä. Jarrodhan on se tarinan miespäähenkilö, hyvännäköinen - luonnollisesti - koulun uusi poika. Tosin hieman erilainen kuin muut, minkä Kate saa pian huomata. Jarrodin itsepäisyys alkoi ärsyttää minuakin, tosin se oli kuvattu sen verran vakuuttavasti että onnistuin tukahduttamaan haluni hakata kirjaa nyrkillä. :p Keskiajan tapahtumat olivat mielenkiintoisia, ja koko kertomus siitä, pystyykö Jarrod kantamaan vastuunsa ja astumaan tuntemattomaan saa arvaamattomia käänteitä. Takakannen teksti on toisaalta hyvä paljastaessaan niin vähän, mutta sen sanon että koko keskiaikajakso on huimasti mielenkiintoisempi kuin aluksi luulin. Ylensä en pidä aikamatkailukirjoista, mutta tämä oli kyllä loistava. Ylimääräiset plussapointsit vielä romanttisesta sävystä, se on selvääkin selvempi mitä pidemmälle edetään. Se on kuitenkin tavallaan toissijainen, ja kaiken lisäksi hyvin, hyvin söpösti kuvattu. n__n Minulla on tämä itselläni, enkä epäröinyt ollenkaan satsatessani hieman saadakseni tämän omaan hyllyyni käden ulottuville milloin ikinä haluan. On sitä tullut luettua uudelleenkin. Lukekaa, suosittelen. Jos ette pitäneet, olen kiinnostunut kuulemaan, miksi. ^^

Tietoa kirjasta :: Muinainen taika

Marianne Curley Julkaistu: 2002
Avainsanat: aikamatkustus, noidat

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen typografia: Ilja Karsikas. Kannen kuva: Corbis. Sidottu.

Kun Kate näkee Jarrodin, hän huomaa heti, että Jarrodilla on outoja voimia. Suuttuessaan Jarrod saa aikaan säätilan muutoksia. Jarrod itse ei usko mihinkään yliluonnolliseen. Hän pitää Katea vain kummajaisena, niin kuin koko kyläyhteisö. Kaikesta huolimatta Kate ja Jarrod tuntevat vetoa toisiaan kohtaan.

Jarrodin perhettä ovat aina piinanneet ... (lisää)

Voi noita noitiaNoidan veli (Chrestomancin maailmat, #1)Myyttihovi (Myyttihovi, #1)Odin kirous (Noitien taistelu, #3)Noitavaellus
Fievre, LordStenhammar
Uusin jäsen: Irma Niemiaho