Kirja-arvio: Artemis Fowl

Kirjoittanut Xariel - 5.0

"Artyt on vaan niin ihania." Aivan, ja vielä kiinnostaviakin kaupan päälle! Tässä Artemis Fowlien ensimmäisessä osassa juoni on vain minusta niin nerokas. Varsinkin lopetusta voi kutsua yllättäväksi ainakin sillä tapaa, että (tietenkin päähenkilö pelastuu lopussa, mutta) se tapa, jolla kaikki ratkesi Artemiksen osalta, oli vähintäänkin yllättävä. Koko ajan ajattelin, että ei se mene niin pitkälle, ei ne mene niin radikaaleihin toimiin, mutta sitten kun kaikki tapahtui... ^^ Historiaa. :p Kirjassa on toimintaa, ja sitä hienoa huumoria, mikä on minusta tunnusomaista Colferin teoksille. Hienovaraista tai silmilletunkevaa, mutta silti ylensä toimivaa eikä koskaan ilkeää. Ironiaa ja sanoilla leikittelyä löytyy myös, ja kuulin että Artemis olisi vieläkin itsetietoisempi ja ärsyttävämpi tyyppi englanniksi. Täytyy mahdollisuuksien mukaan kokeilla. Ei sillä etteivätkö suomennokset olisi erinomaisia, huonolla suomennoksella tämä olisi pahimmassa tapauksessa saanut neljä tähteä viiden sijasta. Henkilökemia toimii ja hyvin. Hahmot ovat mielenkiintoisia, hauskoja ja omaperäisiä. Foaly ja Butler yksinä esimerkkeinä, unohtamatta tietenkään itsetietoista lapsinero Fowlia ja muita keijuja kuten Julius Rootia ja Hollya ja ihmisiä kuten Artemiksen vanhempia... jokaisessa hahmossa on jotain mielenkiintoista, eikä ohuita hahmoja oikeastaan ole, siinä merkityksessä missä sitä olen tottunut käyttämään joidenkin muiden kirjojen kohdalla. Tiivistettynä; hauskaa, nopeaa, viihdyttävää ja kevyttä lukemista. Suosittelen ehdottoman taatusti. ^^

Tietoa kirjasta :: Artemis Fowl

Eoin Colfer Julkaistu: 2001
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: elokuva, keijut

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Päällyksen kuva: Tony Fleetwood. Sidottu, kansipaperi.

”Pysy loitolla, ihminen. Et tiedä minkä kanssa olet tekemisissä.”

Vain 12-vuotias Artemis Fowl on tunnetun rikollissuvun nuorin vesa. Kun Artemis kaappaa rohkean menninkäiskomisario Holly Shortin panttivangikseen, maan alla asustavien keijujen, maahisten ja peikkojen yhteisrintama uhittelee päihittävänsä kevyesti nokkelan ... (lisää)

Artemis Fowl: Kadonnut siirtokunta (Artemis Fowl, #5)Artemis Fowl: Atlantiskompleksi (Artemis Fowl, #7)Artemis Fowl: Opalin kosto (Artemis Fowl, #4)Artemis Fowl: Aikaparadoksi (Artemis Fowl, #6)Artemis Fowl: Tehtävä pohjoisessa (Artemis Fowl, #2)
LordStenhammar, punnort
Uusin jäsen: Irma Niemiaho