Kirja-arvio: Olen legenda

Kirjoittanut Jehudiel - 5.0

Yksikään kirja ei ole (Universumien Tomua ja Houkutusta lukuunottamatta) kummitellut mielessäni yhtä kauan, kuin tämä kirja. Se on lyhyt, kyllä, vain 163 sivua, mutta samalla se on aivan mestarillinen kuvaus yksinäisyydestä, turhautumisesta ja eloonjäämisestä. Siinä ehditäään käsitellä sivujen määrään suhteutettuna valtavasti tunteita ja sen loppuratkaisu on muun kirjan tavoin sopivan epätyydyttävä ja hermoja rauhoittamaton. Tästä kirjasta en voi sanoa oikein mitään pahaa. On olemassa hyviä kirjoja. On olemassa todella hyviä kirjoja. On olemassa klassikkoja. Ja on olemassa Mestariteoksia isolla M:llä. Olen legenda kuuluu viimeiseen luokkaan. Se on Mestariteos isolla M:llä.

Tietoa kirjasta :: Olen legenda

Richard Matheson Julkaistu: lokakuu 30, 2007
Tyylit: kauhu
Avainsanat: elokuva, tähtivaeltaja-palkinto, tieteiskauhu, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentanut Vuokko Aitosalo. Kansi: Jarno Kantelinen. Nidottu.

Tähtivaeltaja-palkinto 2008, Horror Writers Associationin Vuosisadan vampyyriromaani -palkinto 2012.

Koko ihmiskunta on muuttunut vampyyreiksi – yhtä lukuun ottamatta. Kohtalon oikusta Robert Neville on viimeinen ihminen maailmassa, jonka jokainen muu asukas tahtoisi juoda hänen verensä. Mutta avuttomaksi hän ei jää, sillä yöt hän on turvassa linnoitetussa talossaan ja ... (lisää)

Vampyyrin oppipoika (Darren Shanin tarina, #2)Kauhun tunneleissa (Darren Shanin tarina, #3)PainajainenYön liittolaiset (Darren Shanin tarina, #8)Sielujen järvi (Darren Shanin tarina, #10)
Rinja, Fievre, LordStenhammar
Uusin jäsen: Irma Niemiaho