Olen legenda - Richard Matheson10

Kirja-arvio :: Olen legenda

Kirjoittanut Jehudiel

Yksikään kirja ei ole (Universumien Tomua ja Houkutusta lukuunottamatta) kummitellut mielessäni yhtä kauan, kuin tämä kirja. Se on lyhyt, kyllä, vain 163 sivua, mutta samalla se on aivan mestarillinen kuvaus yksinäisyydestä, turhautumisesta ja eloonjäämisestä. Siinä ehditäään käsitellä sivujen määrään suhteutettuna valtavasti tunteita ja sen loppuratkaisu on muun kirjan tavoin sopivan epätyydyttävä ja hermoja rauhoittamaton. Tästä kirjasta en voi sanoa oikein mitään pahaa. On olemassa hyviä kirjoja. On olemassa todella hyviä kirjoja. On olemassa klassikkoja. Ja on olemassa Mestariteoksia isolla M:llä. Olen legenda kuuluu viimeiseen luokkaan. Se on Mestariteos isolla M:llä.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Olen legenda

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentanut Vuokko Aitosalo. Kansi: Jarno Kantelinen. Nidottu.

Tähtivaeltaja-palkinto 2008, Horror Writers Associationin Vuosisadan vampyyriromaani -palkinto 2012.

Koko ihmiskunta on muuttunut vampyyreiksi – yhtä lukuun ottamatta. Kohtalon oikusta Robert Neville on viimeinen ihminen maailmassa, jonka jokainen muu asukas tahtoisi juoda hänen verensä. Mutta avuttomaksi hän ei jää, sillä yöt hän on turvassa linnoitetussa talossaan ja päivisin hän armottomasti saalistaa ja tappaa vampyyreita. Samalla hän yrittää löytää järkeenkäypää selitystä vampyyrien olemassaololle. Mutta kuinka pitkään yksinäinen mies voi selvitä maailmassa, jossa elää pelkkiä hirviöitä? Vai onko hän sittenkään niin yksin kuin kuvittelee?

Richard Mathesonin (1926– ) Olen legenda on sekä science fictionin että kauhun klassikko, jota on luonnehdittu tärkeimmäksi vampyyriromaaniksi Draculan jälkeen. Samalla se on voimakas kuvaus äärimmäisestä yksinäisyydestä ja turhautumisesta. Kokonainen zombi-apokalypsitarinoiden lajityyppi on saanut teoksesta alkunsa, ja kirja on vaikuttava elämys yhä viisi vuosikymmentä kirjoittamisensa jälkeen. Vuonna 2007 kirjasta valmistuu myös uusi elokuvasovitus.

Arvosteluja:

”Matheson käyttää kaikki välineet, jotka asetelma antaa, ja pitää jännitteen yllä kylmäävään loppuun asti.” – Jussi Ahlroth, Helsingin sanomat 24.12.2007

”Tekstin karski, lakoninen tyyli tukee hyvin esitystä päähenkilön henkisestä kärsimyksestä, väkivallalla tai verellä mässäilemättä. Tyylikäs esitys, suosittelen ehdottomasti ahdistuksen ystäville.” – Laura Kohta, Portti 4/2007

”Tieteiskauhun vahvatunnelmainen klassikko puree yhä täysillä.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

”Vaikka toisin voisi kuvitella, Olen legenda onnistuu myös yllättämään lukijan useaan otteeseen. Ajan hampaan jälkiä siitä on turha etsiä, sillä kirja maistuu tänä päivänä yhtä tuoreelta kuin puoli vuosisataa sitten.” – Toni Jerrman, Tähtivaeltaja 1/2008

”Olen legenda on hyvä kirja. Päähenkilö on hyvin kuvattu, ja maailmanlopun jälkeinen elämä on niin kauheaa kuin sen pitäisikin olla. Loppu on erinomainen. – Janne Kemppi, Spin 2/2008

”Olen legenda on vampyyriromaanien aatelia, josta voi löytää monia merkityksiä tai nauttia sellaisenaan nopeatempoisena kauhutarinana. – Mika Juntunen, Karjalainen 24.7.2009