Muukalainen (Matkantekijä #1) - Diana Gabaldon8

Kirja-arvio :: Muukalainen

Kirjoittanut Aemilia

Kirja on kyllä pitkä, mutta luin sen ahmimalla. Juonessa, miljöössä ja hahmoissa on minusta paljon Disneyä, pääpahiksessa eritoten. Muuten kirja on aikuisten makuun. Emli sanoo: Saatin Muukalaisen loppuun, se oli tavallaan hirveä mutta ei se mtn, tykkäsin kovasti ja nautin joka hetki. fe sanoo: No sentään! ^^ fe sanoo: Miksi hirveä? Emli sanoo: Esimerkiksi raakuuksia, kirjoittaja on ehkä sairaanhoitaja joka pystyy puhumaan murtuneista luista ilman pahoinvointia. Emli sanoo: Tosin, ei se pahalta tuntunut kun se on vain kirjassa ja sen osasi etäännyttää. 50 sivun mittainen rakasteluaalto oli kanssa hieno, kaitpa siinä muutakin tapahtui. fe sanoo: ..... fe sanoo: Rakasteluaalto.. Emli sanoo: =) Juttu on niin että rakastuttiin kesken seikkailua. fe sanoo: Kaikenlaista sitä tekemään mennäänkin. Lopuksi olin hiukkasen ruvella, mutta en moiti. Väkivalta ei ole perustelematonta. Yksittäisenä opuksena tykkäsin, tiedä jaksanko jatko-osiin tarttua. Fantasiaa on muuten aikasiirtymän lisäksi vain väläys.

Muukalainen

Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi. (Catullus-sitaatti teoksesta Liber Carminum – Laulujen kirja, Otava 1965. Suomentanut Päivö Oksala.)

1. painos: Gummerus, 2002. Kannen kuva: Mika Launis. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: Loisto, 2004. Kannen kuva: Mika Launis. Nidottu.
4. painos: Gummerus, 2008. Kannen kuva: iStockphoto. Nidottu.
5. painos: Gummerus, 2013. Uusi kansikuva. Nidottu.
6. painos: Gummerus, 2015. Tv-sarjakansi. Nidottu.

Toinen maailmansota on ohi, kun Claire ja Frank Randall lähtevät lomalle Frankin esi-isien synnyinseudulle Skotlannin ylämaalle. Sillä aikaa kun Frank tutkii vanhoja papereita, Claire vaeltelee nummilla ja keräilee lääkekasveja. Pahaa aavistamatta Claire astuu muinaisen kivikehän halkeamaan. Yhtäkkiä hän löytää itsensä keskeltä 1700-lukua ja klaanisotien riepomaa Skotlantia.

Clairen on pakko hyväksyä uskomaton tosiasia: hän on siirtynyt ajasta toiseen ja hänestä on tullut muukalainen. Claire saa pian vakoojan ja noidan leiman otsaansa, siksi oudolta hän sairaanhoitajan taitoineen vaikuttaa. MacKenzien klaanin suojissa hän kokee pakoretken toisensa perään. Pian Claire saa havaita, että hänellä on aviomies yhdellä ja rakastettu toisella vuosisadalla.

Diana Gabaldon on synnyinnäinen tarinankertoja. Muukalainen on hänen Matkantekijä-sarjansa ensimmäinen osa. Historiallinen fantasia, sukuhistoria, arjen yksityiskohdat ja huikeat juonenkäänteet luovat maailman, jota lukija ei unohda.