Kirja-arvio: Kärpästyttö

Kirjoittanut Jackalbury - 5.0

Kirja oli samalla jännittävä seikkailukertomus, että syvällisempi filosofinen teos kirjoista, sananvapaudesta ja Sanojen Voimasta. Musca osoittautui varsin monimutkaiseksi henkilöksi josta paljastui paljon uusia puolia, tosin samoin Eponymius Clentistäkin. Juoni oli jännittävä eikä pysähdellyt paljoakaan viedessään mukanaan. Tarina sijoittuu 1700-luvun alun Englantia muistuttavaan Hajonneeseen Valtakuntaan. Kirjan hahmot ovat niin hyviä, pahoja, jaloja, halpamaisia, hyviä, hulluja ja sydämellisiä kuin vallanhimoisiakin, mikä luo kirjavan hahmogallerian mikä tekee tarinasta todella toden tuntuisen. Syvällisempi osuus kirjassa käsitteli sitä, kenellä on oikeus painaa kirjoja ja mikä valta pelkillä sanoilla on olemassa oppimattoman kansan keskuudessa. Omanlaisensa teos jota suosittelen luettavaksi. Arvosana 8+.

Tietoa kirjasta :: Kärpästyttö

Frances Hardinge Julkaistu: lokakuu 12, 2006

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu.

Branford Boase Award 2006, School Library Journal Best Book Award 2006. Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 2006.

Isänsä kuoleman jälkeen orvoksi jäänyt Musca Mye pakenee kotikylästään Corpista, jonka ulkopuolella hän ei ole koskaan käynyt. Paluu entiseen käy hetkessä mahdottomaksi: kylän mylly roihuaa ilmiliekeissä, ja ... (lisää)

Pimeyden joki (Soturikissat: Kolmikon mahti, #2)Vedenpaisumus (Lyran kirjat, #1)Okaruusujen valtakunta (Valtakunta, #1)Rautakoe (Magisterium, #1)Demonivankilan avaimet (Myyttihovi, #5)
Pisania, Lyyskis, Ruska, LordStenhammar
Uusin jäsen: Ruska