Apina ja Uusikuu

@ Viivi Hyvönen
Apina ja Uusikuu - Viivi Hyvönen 7.44   36

Kansi: Sami Saramäki. Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2009, Kuvastaja-palkinnon lyhytlistalla 2009.

Lohduton, eristetty Kaupunki.
Ihmisapina Hanuman ja trenssitakkinen kolmikko.
Salaperäinen Eesau ja suloinen Luna.

Tervetuloa Dystopoliiseen, apinoiden asuttaman kaatopaikan ja aavan meren eristämään kaupunkiin, jossa pätevät omanlaisensa kirjoittamattomat mutta kirjallisuuteen kietoutuneet lait. Yksityisetsivä Hanuman rakastuu, pettyy ja joutuu kohtaamaan sekä menneisyytensä varjot että joukon trenssitakkisia muukalaisia etsiessään syyllisten ohella omaa identiteettiään. Tarvitaan vain yksi toimeksianto, joka muuttaa kaiken.

Apina ja Uusikuu on samaan aikaan surumielinen selonteko kaihoisasta rakkaudesta, savuun verhoutunut veijaridekkari ja fantastinen sukellus surrealistiseen tarinoiden todellisuuteen. Se on myös hienovireinen tieteiskertomus ihmisistä ja apinoista, joiden kohtalo ei ole heidän omissa käsissään.

LL Viivi Hyvönen (s. 1981) julkaisi esikoisteoksensa Etsijä vain 14-vuotiaana vuonna 1995. Hänen toinen fantasiaromaaninsa Mahlaa suonissaan ilmestyi 1999.

”Tulevaisuuden arvoitukselliseen kaupunkiin sijoittuva film noir -sävytteinen taidonnäyte, josta löytyy viitteitä lukemattomiin kirjallisuuden, musiikin ja elokuvan klassikoihin.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Kirja julkaistu helmikuu 13, 2008 (WSOY)
Tietoja muokattu maaliskuu 9, 2016

Lista

Sarja sisältää 2 teosta.

WSOY:n sarja, jossa julkaistiin 18–30-vuotiaalle yleisölle suunnattuja teoksia vuosina 2006–2009.

Alasarja Herrasmiesroistot
Alasarja Temeraire

Valkeita lankoja: Tarinoita toisista todellisuuksista 7.44   39
Apina ja Uusikuu 7.44   36

aituriar
marraskuu 5, 2023

Yksityisetsivänä työskentelevä ihmisapina saa toimeksiannoksi suojella tangolaulaja Lunaa äärimmäisen vaaralliselta Eesaulta. Sattuuko Eesau olemaan vain jazzin ystävä, vai miksi hän haluaa saada Lunan hengiltä?

Outo mutta kiinnostava lähtöasetelma. Eikä outous Apinassa ja Uusikuussa suinkaan siihen jää. Helpompi vastata kysymykseen, mikä kirjassa ei ole outoa. Siis, tulevaisuuden Helsingin mieleen tuovassa Dystopoliissa gangsterit sotivat pitkin rajalinjoja, jotka on vedetty musiikkimieltymysten mukaan. Päähenkilö Hanuman yrittää pitää haulikonluodit erossa suojatistaan ja samalla saada tolkkua itsestään ja menneisyydestään.

Wanderer
tammikuu 8, 2015

Mielikuvituksellinen, taidokas, erikoinen, hämmentävä ja ihana. Hyvönen on luonut uskottavan karun kaupungin ja joukun häikäilemättömiä kaupunkilaisia, tarinan, joka pitää otteessaan. Hanuman on päähenkilönä erilaisuudestaan, pahoista puolistaan ja vihamielisestä luonteestaan huolimatta (tai ehkä juuri niiden takia) hyvin samaistuttava ja sympaattinen hahmo. Kirjoitustyyli on polveileva ja paikoitellen jopa hieman sekava, mutta tyyli sopii ja kuuluu tähän erikoiseen ja ihmeelliseen kokonaisuuteen. Lukekaa, hyvät ihmiset.

Thialfi
heinäkuu 19, 2009

Apinan ja Uudenkuun tyyli ja päähenkilöt ovat varsin kiintoisia, etenkin rakkaustarina on onnistunut. Maailma jää kuitenkin hajanaiseksi ja keinotekoiseksi, kieli rönsyilee, tappeluita ja pituutta on liikaa. Kirjan esinäytös voi vaikuttaa sekavalta. Lukemisen voi aloittaa ensimmäisestä luvusta ja esinäytöksen lukea sopivassa kohtaa ennen loppunäytöstä, kun on saanut enemmän vihjeitä kaupungista.

Quatermass
huhtikuu 27, 2009

Yksi kaikkien aikojen lempikirjojani. Tulen lukemaan tämän vielä monta kertaa, sillä en usko että yksi kerta riittää koko rikkaan tarinan ymmärtämiseen. Minulla kesti pitkään tajuta mikä tässä kirjassa oli niin erilaista. Sitten ymmärsin sen: Hyvönen ei missään vaiheessa aliarvioi lukijaa. Mitään ei väännetä rautalangasta, ei selitetä liikaa. Sen sijaan että maailma rakennettaisiin pala palalta lukijan silmien eteen, se onkin jo valmis kaikessa syvyydessään, ja lukija saa nähdä ja kokea sen hahmojen kautta. Olen kuullut valitettavan että toimintaa ja juonenkäänteitä olisi liikaakin. Minusta niitä on juuri sopivasti. En siltikään saanut vaikutelmaa että tapahtumia olisi väkisin ängetty mukaan, vaan tarina on alusta loppuun täydellisen sulavaa ja soljuvaa. Hahmoilla on persoonaa. Jopa vähäpätöiset sivuhahmot ovat valtavan kiinnostavia, ja jättivät toivomaan että heistä olisi kuullut lisää. Hanuman itse on elämää suurempi henkilö. En halua kertoa juonesta yhtään enempää kuin mitä takakannen teksti paljastaa. En tainnut edes lukea sitä, älkää tekään. Kokekaa tarina itse.

Pakkis
Pakkis