'Kirjoita kosmos' on hyvä kirja jokaisen spefiä ja muutakin kirjoittelevan luettavaksi, vaikka se keskittyykin pääasiassa spefin kirjoittamisen ohjeistukseen ja pahimpien sudenkuoppien välttämiseen. 'Kirjoita kosmos' on nykyaikainen kirjoitusopas, jota voi suositella kaikille. Teoksen vahvuus on sekin, että eri kirjoittajien omat artikkelit antavat eri näkökulmia kirjoittamiseen, tekstin hiomiseen ja julkaisemiseen ja omanlaisiaan neuvoja tähän. Useinkin hauskasti kirjoittaja neuvoo lukijaa välttämään pahimpia möhläyksiä ja suurimpia kliseitä ja ainakin itse sain tästä kirjasta parikin kullan arvoista neuvoa ja kikkaa omien tekstieni hiomiseen. Suosittelen 'Kirjoita kosmos'ta jokaiselle novelleja tai romaaneja, julkaisuun tai vain pöytälaatikkoon kirjoittelevalle. Arvosana: 9-.

Tietoa kirjasta :: Kirjoita kosmos: Opas spekulatiivisen fiktion kirjoittamiseen

Anne Leinonen Julkaistu: heinäkuu 4, 2006
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: antologia, tietokirjakirjoittaminen
Avainsanat: kotimainen

Kustantajat: Suomen tieteiskirjoittajat & Turun yliopiston tieteiskulttuurikabinetti. Toimitus: Anne Leinonen. Taitto ja ulkoasu: Jarmo Karonen. Kansikuvat: Iida Ojanperä. Kuvittajat: Harri Halme, Iida Ojanperä, Osku Penttinen, Antti Saarainen ja Juha Saransalmi. Kommentoijat: Pasi Karppanen ja Petri Laine. Nidottu. Uudistettu laitos 2012.

Sisällys:

• Anne Leinonen: Esipuhe
  • Vesa ... (lisää)
  • Pasi Jääskeläinen: Ideasta tarinaksi: hämmästyttävä pikakurssi, jonka avulla juuri sinusta tulee maailman paras spefi-kirjoittaja
  • Petri Salin: Konflikti tarinan moottorina
  • Mari Saario: Ei ihan kuudessa päivässä – uskottavan maailman luominen
  • Liisa Rantalaiho: Ympäristöstä toiminnaksi
  • Anne Leinonen: Novellin tekniikka
  • Irma Hirsjärvi: Kuinka käytän kliseitä oikein
  • Jenny Kangasvuo: Kirjoittajan viimeinen kirous – neuvoja tekstin viimeistelyyn
  • Sari Peltoniemi: Tyyliä ja kieltä kevyellä tassulla – retkipakkaus muihin universumeihin matkaavalle
  • Boris Hurtta: Vai aiot sinä romaanikirjailijaksi!
  • Anne Leinonen: Julkaisukanavia

Onko uusia ideoita olemassa?

Kuinka ympäristökuvaus muutetaan toiminnaksi?

Miten kliseitä kierrätetään toimiviksi ratkaisuiksi?

Kirjoita kosmos johdattaa lukijansa tieteis- ja fantasiakirjoittamisen erityispiirteisiin. Opas tarjoaa vinkkejä ja pohdittavaa niin kokeneille kirjoittajille kuin vasta-alkajille. Artikkelien kirjoittajina on kotimaisia kirjailijoita, tutkijoita ja kriitikkoja, joilla kaikilla on vankka kokemus spekulatiivisen fiktion kirjoittamisesta ja lukemisesta.

Kirjan julkaisijoina ovat Suomen Tieteiskirjoittajat ry ja Turun yliopiston tieteiskulttuurikabinetti ry.

Tuoretta verta: Kauhukirjoittajan opasKirjoittamisesta: Muistelmia leipätyöstäKummallisen kirjoittajat: Opas fiktiivisen maailman luomiseenZen sanataiteessa: Esseitä luovuudestaKirjoittamisen taide ja taito
haplotus, Ruska, Lyyskis
Uusin jäsen: Ruska