Kirja-arvio: Krypta

Kirjoittanut Morndun - 4.0

Kun tartuin Kryptaan, minulla ei ollut juuri mitään ennakko-odotuksia; tiesin vain sen sijoittuvan 1800-luvulle. Osa juonenkäänteistä yllätti, mutta osan pystyin hyvin arvaamaan etukäteen. Kaksi tarinaa kulkevat hyvin yhdessä, 1800-luvun loppu ja nykyaika. Mielenkiintoiseksi tarinan tekee se, kuinka ne alkavat liittyä yhä enemmän ja enemmän toisiinsa vaikka aluksi kaikki tuntuu hyvin irralliselta. Alkupuoli kirjasta on hieman tarinan venyttämistä ja lähes puoli kirjaa ehtii mennä ennen kun tarina pääsee vauhtiin ja varsinaiseen ytimeensä. Muutamat yliluonnolliset tapahtuman muuttavat kokonaan käsitystä tarinasta, joka ilman niitä tuntuu historialliselta romaanilta, mutta linkittyy näiden ansiosta fantasiaan. Minun lukukokemustani yliluonnollisuus tässä yhteydessä kyllä hieman häiritsi. Kiinnostusta pitävät yllä esimerkiksi tarot-korttipakka joka yhdistää molempia kertomuksia. Kirjan sisäkansista löytyvät kuvat piristävät ja erottavat kirjan muista. Tätä varten tehty vaivannäkö myös hieman yllättää: vartavasten sävelletty kappale sekä kirjaa varten suunniteltu Bousquetin/Vernierin tarot-pakka. Alusta löytyvän kartan olisi voinut toteuttaa selkeämminkin. Kokonaisuudessaan tämä oli mielenkiintoinen romaani enkä olisi aina malttanut lopettaa lukemista kesken, sen verran tunnelma toisinaan tiivistyi. Arvosanaksi annoin tälle neljä tähteä.

Tietoa kirjasta :: Krypta

Kate Mosse Julkaistu: helmikuu 7, 2009
Tyylit: fantasia, historia, jännitys, mysteeri
Avainsanat: 1800-luku

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Katariina Kaila. Sidottu, kansipaperi.

Labyrintin tekijän täyteläinen lukunautinto vie Etelä-Ranskan maisemiin, jotka kätkevät karmivia salaisuuksia.

Vuonna 1891 17-vuotias pariisitar Léonie Vernier lähtee isoveljensä Anatolen kanssa vierailulle tätinsä kartanoon Rennes-les-Bainsin maaseutukaupunkiin Etelä-Ranskaan.

Perillä selviää, etteivät sen ... (lisää)

Varjeltu rakastaja (Mustan tikarin veljeskunta, #6)Muistinmenetys (Death Note, #5)Punaisen yön kaupungit (Yön kaupungit, #1)Tonttu: Matka pimeyteenMies joka oli Torstaina (Suomen dekkariseuran julkaisusarja, #6)
emski
Uusin jäsen: Anni