Yllä meren, alla kiven

@ Susan Cooper
Yllä meren, alla kiven (Pimeä nousee #1) - Susan Cooper 6.96   185

Alkuteos ilmestynyt 1965. Suomentanut Kristiina Rikman.

1. painos: WSOY, 1979. Päällys: Michael Heslop. Sidottu.
2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1980. Suuri nuorten kirjakerho -sarja.
4. painos: WSOY, 2003. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

Sisarukset Simon, Jane ja Barney viettävät kesälomaa isosetä Merryn vuokraamassa Harmajassa talossa Cornwallissa. He löytävät kartan, joka johdattaa heidät kuningas Arthurin aikaisen aarteen jäljille. Se on arvokkaampi kuin elämä, sillä oikeiden ihmisten löytämänä se auttaa pitämään loitolla pahuuden voimat, jotka ovat valtaamassa maailman.

Kolmikkoa saartavat pian kuoleman vaarat, mutta heidän rinnallaan seisoo salamyhkäinen isosetä, muinaisen tiedon haltija, joka on ulkopuolella hyvän ja pahan.

Britti Susan Cooper on maineikas ja palkittu kirjailija, jonka fantasiaseikkailut yhdistävät erikoisia tapahtumia, taruja ja historiaa vetäväksi kokonaisuudeksi.

Yllä meren, alla kiven aloittaa komean fantasiasarjan, jonka sävyt tummenevat seuraavien osien myötä.

Kirja julkaistu 1979 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Over Sea, Under Stone

Pimeä nousee I–III 7.36   37
Pimeä nousee IV–V 7.38   26

Lerppu
heinäkuu 24, 2018

Noin kaksi kolmasosaa kirjasta muistutti kovasti "prologia" ja itse asiaan päästiin aika hitaasti. Tästä huolimatta ihan menevä lukukokemus. Tulen kyllä lukemaan sarjan muutkin osat.

Hermione Granger
tammikuu 14, 2015

Ihan hyvä. Taidan lukea muutkin osat.

Hemlit
lokakuu 20, 2013

Kirjan juoni oli tylsä ja loppuratkaisu hyvin arvattava. 10-vuotias olisi voinut saada kirjasta enemmän irti, mutta itse en melkein jaksanut edes lukea kirjaa loppuun asti. En tajua miksi kaikki kehuvat kirjaa niin paljon..

Intiaanikesä
heinäkuu 16, 2009

Olin jo kauan halunnut lukea tämän kirjan ja kun viimein sain tämän käteeni, en oikein tiennyt mitä ajatella. Muutaman ensimmäisen sivun jälkeen jo toivoin, että olisi lukenut tämän opuksen ja siinä sivussa koko sarjan nuorempana. Silloin olisin ehkä jaksanut innostua enemmän. Myös kirjoitustyylistä ja henkilöhahmoista näki, että sarja on suunnattu ikäluokassaan 10-13-vuotiaille lukijoille. Toisinaan mieleeni palautui nuorempana lukemani Viisikot ja jollain tapaa Yllä meren, alla kiven muistutti Viisikoita. Henkilöhahmot ja juoni eivät olleet vain kovin mielenkiintoisia. Juoni matoi paikallaan ja lukeminen oli välillä jopa tuskallista. Sarjan ensimmäisestä osasta ei edes tajua lukevansa fantasiaa; kirja vaikuttaa enemminkin salapoliisikertomukselta. Arvosana: 7+

Jackalbury
helmikuu 15, 2007

Hieno ja todella omaperäinen fantasiasarjan alkuosa. Yllä meren, alla kiven on kirjoitettu mukaansa tempaavasti ja Cooperin luoma fantasiamaailma synkkine sävyineen eroaa piristävästi muusta valtavirrasta. Muistuttaa hieman Lloyd Alexanderin teoksia, kummatkin tuntuvat ammentavan kelttiläisestä mytologiasta. Yllä meren, alla kiven on hieno seikkailukirja jota suosittelen kaikille. Arvosana: 9.

Sini
helmikuu 8, 2007

Pimeä nousee -sarjan avausosa alkaa hämäävän pienimuotoisesti. Taustaa vilautellaan niin hetkittäin, ettei sitä ensilukemalla oikein edes huomaa. Fantasiaelementit ovat vähäisiä. Niinpä monesti nuorempana lukiessani sarjaa uudelleen ja uudelleen jätin tämän ja kolmannen osan väliin, koska pidin juuri niiden mystisyydestä - mutta en missään tapauksessa suosittele tällaista strategiaa ainakaan ensimmäistä kertaa sarjaan tarttuvalle.

heinäkuu 17, 2023
carmyli