Kirja-arvio: Pastellikaupunki

Kirjoittanut Jussi - 5.0

Pastellikaupunki kolahti minuun täysillä. Kirja on scifiä, mutta sen tunnelma ja rakenne tuovat mieleen fantasiaromaanit. Yhtymäkohtia näyttäisi olevan erityisesti Michael Moorcockin tuotantoon. Harrison on kirjoittanut lisää Viriconiumin kaupunkiin sijoittuvia teoksia, mutta niitä ei ole suomennettu. Pastellikaupungissa suurimman vaikutuksen teki sen tyyli, eli kuinka Harrison kertoi tarinansa. Kielenkäyttö oli erittäin kaunista, lukijan silmien eteen maalattiin vaikuttavia kuvia. Kirjailijan luoma maailma oli kiehtova, henkilöt onnistuneita ja tarinassa mukavasti toimintaa ja hienoja kohtauksia. Syvyyttäkin oli riittävästi. Juoni oli kieltämättä varsin yksinkertainen, muttei Harrisonin valitsemassa tyylilajissa oikein muuta voi odottaakaan. Leena Peltosen suomennoksesta ei minulla ole mitään valittamista. Kirja oli 175-sivuisena juuri sopivan pituinen. Suosittelen vahvasti tämän teoksen lukemista, myös niille, jotka eivät yleensä pidä tieteiskirjallisuudesta.

Tietoa kirjasta :: Pastellikaupunki

M. John Harrison Julkaistu: 1996
Tyylit: scifi, fantasia
Avainsanat: tieteisfantasia

Alkuteos ilmestynyt 1971. Suomentanut Leena Peltonen. Kannen kuva: Kari T. Leppänen. Nidottu.

Etäisessä tulevaisuudessa, aikojen lopussa, kukoistaa Viriconium, Pastellikaupunki, maan viimeisen kulttuurin keskus, jota nuori kuningatar Jane, Methvet Nian, hallitsee ja jonka viimeiset sankarit valmistautuvat epätoivoiseen puolustukseen tuhon ja kaaoksen voimia vastaan. Taistelua käydään kauan sitten kadonneiden sivilisaatioiden raunioilla jo ... (lisää)

Kohtalot (Viillot, #2)Autarkin linnoitus (Uuden auringon kirja, #4)Viillot (Viillot, #1)Pimeä sydän (Mystic City, #2)Evanescent – Katoavainen (Rising Moon, #1)
Valerie
Uusin jäsen: sulavsalim