Pastellikaupunki (Galaxy Scifi #13) - M. John Harrison10

Kirja-arvio :: Pastellikaupunki

Kirjoittanut Jussi

Pastellikaupunki kolahti minuun täysillä. Kirja on scifiä, mutta sen tunnelma ja rakenne tuovat mieleen fantasiaromaanit. Yhtymäkohtia näyttäisi olevan erityisesti Michael Moorcockin tuotantoon. Harrison on kirjoittanut lisää Viriconiumin kaupunkiin sijoittuvia teoksia, mutta niitä ei ole suomennettu. Pastellikaupungissa suurimman vaikutuksen teki sen tyyli, eli kuinka Harrison kertoi tarinansa. Kielenkäyttö oli erittäin kaunista, lukijan silmien eteen maalattiin vaikuttavia kuvia. Kirjailijan luoma maailma oli kiehtova, henkilöt onnistuneita ja tarinassa mukavasti toimintaa ja hienoja kohtauksia. Syvyyttäkin oli riittävästi. Juoni oli kieltämättä varsin yksinkertainen, muttei Harrisonin valitsemassa tyylilajissa oikein muuta voi odottaakaan. Leena Peltosen suomennoksesta ei minulla ole mitään valittamista. Kirja oli 175-sivuisena juuri sopivan pituinen. Suosittelen vahvasti tämän teoksen lukemista, myös niille, jotka eivät yleensä pidä tieteiskirjallisuudesta.

Pastellikaupunki

Alkuteos ilmestynyt 1971. Suomentanut Leena Peltonen. Kannen kuva: Kari T. Leppänen. Nidottu.

Etäisessä tulevaisuudessa, aikojen lopussa, kukoistaa Viriconium, Pastellikaupunki, maan viimeisen kulttuurin keskus, jota nuori kuningatar Jane, Methvet Nian, hallitsee ja jonka viimeiset sankarit valmistautuvat epätoivoiseen puolustukseen tuhon ja kaaoksen voimia vastaan. Taistelua käydään kauan sitten kadonneiden sivilisaatioiden raunioilla jo ammoin menetetyn teknologian tuottamin asein joiden toimintaperiaatteet on kauan sitten unohdettu ja toisaalta miekoin ja keihäin, jousin ja nuolin.

Pastellikaupunki on kirjoittajansa, vuonna 1945 syntyneen M. John Harrisonin, nuoruudentyö mutta yhä yksi hänen muistettavimmista romaaneistaan. Se on yksi modernin brittiläisen tieteiskirjallisuuden keskeisistä teoksista ja sen vaikutus näkyy selkeänä useimpien 1970- ja 1980-luvulla aloittaneiden brittikirjailijoiden sf-tuotannossa.