Kirja-arvio: Unohdetut jumalat

Kirjoittanut Jackalbury - 5.0

Unohdetut jumalat on yksi hienoimmista lukemistani kirjoista. Ja minusta tähän asti Gaimanilta suomennetuista paras. Tarina alkaa hieman vitkastellen, mutta tempaa heti Wednesdayn ilmestyttyä mukaansa. Ja kirja paranee koko ajan loppua kohden joka on todella huimaava. Minusta Gaiman on tavoittanut tässä kirjassa jotakin oleellista Amerikasta ja sen luonteesta. Muinaiset jumalat ja heidän nykyinen olomuotonsa olivat mehukkaita yksityiskohtia ja eniten pisti miettimään Gaimanin luomat tietokoneiden, Internetin, muodin ja moottoriteiden jumalat. Sillä tavallaanhan me tosiaan palvomme tuota kaikkea maallista mammonaa lähes yhtä kiihkeästi kuin jumalia aiemmin. Gaimanin teoria jumaluuden luonteesta oli hienosti tehty, että jumala tavallaan kasautuu ihmisten uskosta ja mielikuvista. Shadow oli jotenkin melankolinen ja traaginen hahmo, varsinkin kun hän herätti vaimonsa henkiin elämään puolinaista elämää. Tarina on jännä ja Gaiman kirjoittaa hyvää aikuisten fantasiaa. Suosittelen kaikille aikuista fantasiaa etsiville. Arvosana: 10.

Tietoa kirjasta :: Unohdetut jumalat

Neil Gaiman Julkaistu: 2002
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia
Avainsanat: bram stoker -palkinto, hugo-palkinto, locus-palkinto, nebula-palkinto, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Kamil Vojnar. Sidottu, kansipaperi.

Hugo-palkinto 2002, Nebula-palkinto 2002, Bram Stoker -palkinto 2001, Locus-palkinto (paras fantasiaromaani) 2002. World Fantasy -palkintoehdokas 2002, Mythopoeic-palkintoehdokas 2002, British Fantasy -palkintoehdokas 2002, BSFA-palkintoehdokas 2002.

Mytologiaa, modernia fantasiaa ja nykypäivän populaarikulttuuria.

"Jumalia, jotka on unohdettu ... (lisää)

Kadotettujen sielujen kaupunki (Varjojen kaupungit, #5)Kaappaus (Kissojen kesken, #4)Sammunut sydän (Musta mandala, #2)Ihmeotukset ja niiden olinpaikat: Alkuperäinen elokuvakäsikirjoitus (Ihmeotukset, #1)Bree Tannerin lyhyt elämä
Janski_hah, Eija, LordStenhammar
Uusin jäsen: Jeesuskello_